Returer och återbetalning
Det är enkelt att göra en retur hos Moory. Du behöver inte fylla i varken lappar eller krångliga formulär. Det enda du behöver göra är att skicka tillbaka produkterna till vårt lager, så återbetalar vi dig.
Returfrakt
För att göra det enkelt att returnera dina varor skickar vi alltid med en returfraktsedel i paketet. Om du använder den debiterar vi 89:- i returfrakt från ombud i Sverige, och 8,90 EUR från Finland för allt som kan gå med ombudsreturfrakt. För allt som inte kan gå med ombudsreturfrakt – dvs väldigt skrymmande, väldigt tunga saker eller farligt gods-klassade produkter som kräver hemleverans och upphämtning hemma (eller om du beställde hemleverans oavsett varans storlek) – tar vi 999 kr i returfrakt från Sverige, och 99,90 EUR från Finland (se detaljer nedan), vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen frakt. Spara kvittot på inlämningen av din retur.
Om du inte har kvar returfraktsedeln kontaktar du oss för att få en ny.
Väldigt skrymmande, väldigt tunga eller farligt gods-klassade paket
En liten del av våra produkter kan inte gå via ombud – varken i frakt eller i returfrakt – eftersom de är väldigt skrymmande, väldigt tunga eller klassade som farligt gods (antingen väger de mer än 35 kg, eller är dess emballage längre än 150 cm, eller är de klassade som farligt gods). Om din order innehåller en sådan produkt och alltså går med hemleverans kostar returfrakten 999:- från Sverige, och 99,90 EUR från Finland. Du ser enkelt på varje produktsida om en produkt är av denna typ.
För att ge en överblick över ungefär vilka typer av produkter som ingår är nedan en exempellista. Observera att denna lista endast är en illustration – det finns båtshakar som inte är skrymmande och det finns produkter som är skrymmande men som inte är med i nedan lista.
- Spinnakerbommar
- Bojringar
- Båtshakar
- Bryggstegar
- Båtbatterier
Du får tillbaka dina pengarna snabbt
Vi hanterar normalt returer inom 5 dygn från att vi mottog den.
Hos Klarna kan du markera att du returnerat en del av eller hela din order. Har du betalat mot faktura eller delbetalning pausas på så vis din faktura tills returen är hanterad. Har du betalat med kort eller direktbank kommer du snabbt bli återbetalad när din retur är mottagen.
Vi rekommenderar att du laddar ned Klarnas App ”Smooth” – den är ett fantastiskt sätt att hantera betalningar, fakturor, påminnelser och returer. Läs mer och ladda ner här.
Det finstilta…
Nedanstående information återfinns även under köpvillkor.
Ångerrätt
Vi erbjuder dig ångerrätt i hela 365 dagar från leveranstillfället. Du kan också ångra ditt köp på delar av din order om du inte skulle vara nöjd eller om du ångrar dig. Se nedan hur du gör för att skicka tillbaka dina varor till oss.
Byte av produkt
Vill du byta en produkt till annan modell, färg eller storlek kan du göra det enkelt genom att returnera produkten och beställa en ny på moory.se. Notera att det blir ett nytt köp.
Retur av paket
Skulle du ångra dig, vara missnöjd med ditt köp eller vill byta till annan vara så kan du returnera dina varor till oss. För att göra detta skickar du helt enkelt tillbaka paketet till oss – vi skickar alltid med returfraktsedel i varje paket. Om du använder den medskickade returfraktsedeln kommer du att bli debiterad 89 kronor för returfrakten via Klarna för paket skickade från Sverige, och 8,90 EUR för paket från Finland. OBS: det är jätteviktigt att du packar de produkter som du skall skicka tillbaka i samma paket eller samma storlek på paket som du fick från oss.
Du är också välkommen att skicka tillbaka paketet på eget vis och betala frakten direkt till vilket fraktbolag du vill. Vi hanterar returen så snart paketet återkommit till oss. För mer fullständig information om din ångerrätt kan du gå till konsumentsverkets hemsida genom att klicka här.
Det är viktigt att att produkten skickas tillbaka till oss i säljbart skick; det innebär att den skall vara förpackad i originalförpackningen och den skall inte ha använts. Ingen form av tejpning på originalförpackningen kan accepteras – därför måste du använda ett robust ytteremballage. Alla etiketter skall sitta kvar på varorna och eventuella manualer skall bifogas.
Det är du som har ansvaret för att en retur kommer tillbaka till oss; om vi inte mottar din produkt kan vi inte godkänna returen. Det är också ditt ansvar att produkten inte skadas under transporten. Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på din retur för skadat emballage.
Vi hanterar normalt returer inom 5 dygn från det att vi mottog den. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev. Det går inte heller att skicka tillbaka en retur genom att posta den med frimärken – utan frakttjänsten behöver vara av den typ som körs ut till vårt lager. Returen får alltså inte hamna hos ett ombud eller liknande.
Efter mottagen och accepterad retur genomför vi återbetalning senast inom trettio dagar från det att vi tog emot returen. Återbetalning sker aldrig kontant utan alltid antingen genom tillbakabetalning på ditt kort eller genom insättning på ditt bankkonto.
För att vi skall kunna godkänna din retur måste du kunna bevisa att du köpt varan av oss; därför skall du alltid spara orderbekräftelse och kvitto på betalningen.
Outlöst paket hos ombud
Om du har beställt produkter från oss med leverans till ombud och du inte hämtar ut ditt paket inom 7 dagar skickas det tillbaka till oss. Då kommer du att bli debiterad för frakten från Sverige (tur och retur: 49 kronor + 89 kronor) samt en hanteringskostnad på 120 kronor – dvs. totalt 258 kronor inklusive moms, samt för frakt från Finland (4,90 EUR + 8,90 EUR) samt en hanteringskostnad på 12 EUR, dvs totalt 25,80 EUR.
Vi rekommenderar dig att istället hämta ut paketet och därefter använda returfraktsedeln som finns med i försändelsen. Då kommer du bara att bli debiterad 89 kronor (Sverige) eller 8,90 EUR (Finland) för returfrakten.
Ej mottagen hemleverans
Om du har beställt produkter från oss med hemleverans och du inte tar emot paketet enligt överenskommelse du gjort med fraktbolaget så kommer paketet skickas tillbaka till oss. Då kommer du att bli debiterad för frakten (tur och retur: 199 kronor + 999 kronor för Sverige, samt 19,90 + 99,90 EUR för Finland) samt en hanteringskostnad på 120 kronor för Sverige (12 EUR för Finland) – dvs. totalt 1318 kronor för Sverige, och 131,80 EUR för Finland, inklusive moms.
Reklamation av vara
Om en produkt inte fungerar, är skadad eller inte motsvarar den beskrivning som vi har angivit vid köptillfället kan du reklamera produkten. Det är bara ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten. Om du har använt produkten och fel har uppstått på grund av normalt slitage gäller inte reklamationsrätten. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation av en produkt skall du först och främst kontakta kundtjänst. Det gör du genom att maila oss på hej@moory.se eller ringa oss på 08-25 15 46 – så får du instruktioner för hur vi går vidare.