Returer och återbetalning
Det är enkelt att göra en retur hos Moory. Du behöver inte fylla i varken lappar eller krångliga formulär. Det enda du behöver göra är att skicka tillbaka produkterna till vårt lager, så återbetalar vi dig.
Returfrakt
För att göra det enkelt att returnera dina varor skickar vi alltid med en returfraktsedel i paketet. Om du använder den debiterar vi 89:- i returfrakt, vilket oftast är billigare och enklare än om du själv köper en egen frakt. Spara kvittot på inlämningen av din retur.
Om du inte har kvar returfraktsedeln kontaktar du oss för att få en ny.
Du får tillbaka dina pengarna snabbt
Vi hanterar normalt returer inom 5 dygn från att vi mottog den.
Hos Klarna kan du markera att du returnerat en del av eller hela din order. Har du betalat mot faktura eller delbetalning pausas på så vis din faktura tills returen är hanterad. Har du betalat med kort eller direktbank kommer du snabbt bli återbetalad när din retur är mottagen.
Vi rekommenderar att du laddar ned Klarnas App ”Smooth” – den är ett fantastiskt sätt att hantera betalningar, fakturor, påminnelser och returer. Läs mer och ladda ner här.
Det finstilta…
Nedanstående information återfinns även under köpvillkor.
Ångerrätt
Vi erbjuder dig ångerrätt i hela 360 dagar från leveranstillfället. Du kan också ångra ditt köp på delar av din order om du inte skulle vara nöjd eller om du ångrar dig. Se nedan hur du gör för att skicka tillbaka dina varor till oss.
Byte av produkt
Vill du byta en produkt till annan modell, färg eller storlek kan du göra det enkelt genom att returnera produkten och beställa en ny på moory.se. Notera att det blir ett nytt köp.
Retur av paket
Skulle du ångra dig, vara missnöjd med ditt köp eller vill byta till annan vara så kan du returnera dina varor till oss. För att göra detta skickar du helt enkelt tillbaka paketet till oss – vi skickar alltid med returfraktsedel i varje paket. Om du använder den medskickade returfraktsedeln kommer du att bli debiterad 89 kronor för returfrakten via Klarna. OBS: det är jätteviktigt att du packar de produkter som du skall skicka tillbaka i samma paket eller samma storlek på paket som du fick från oss.
Du är också välkommen att skicka tillbaka paketet på eget vis och betala frakten direkt till vilket fraktbolag du vill. Vi hanterar returen så snart paketet återkommit till oss. För mer fullständig information om din ångerrätt kan du gå till konsumentsverkets hemsida genom att klicka här.
Det är viktigt att att produkten skickas tillbaka till oss i säljbart skick; det innebär att den skall vara förpackad i originalförpackningen och den skall inte ha använts. Ingen form av tejpning på originalförpackningen kan accepteras – därför måste du använda ett robust ytteremballage. Alla etiketter skall sitta kvar på varorna och eventuella manualer skall bifogas.
Det är du som har ansvaret för att en retur kommer tillbaka till oss; om vi inte mottar din produkt kan vi inte godkänna returen. Det är också ditt ansvar att produkten inte skadas under transporten. Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på din retur för skadat emballage.
Vi hanterar normalt returer inom 5 dygn från det att vi mottog den. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav eller som rekommenderat brev. Det går inte heller att skicka tillbaka en retur genom att posta den med frimärken – utan frakttjänsten behöver vara av den typ som körs ut till vårt lager. Returen får alltså inte hamna hos ett ombud eller liknande.
Efter mottagen och accepterad retur genomför vi återbetalning senast inom trettio dagar från det att vi tog emot returen. Återbetalning sker aldrig kontant utan alltid antingen genom tillbakabetalning på ditt kort eller genom insättning på ditt bankkonto.
För att vi skall kunna godkänna din retur måste du kunna bevisa att du köpt varan av oss; därför skall du alltid spara orderbekräftelse och kvitto på betalningen.
Outlöst paket hos ombud
Om du har beställt produkter från oss med leverans till ombud och du inte hämtar ut ditt paket inom 14 dagar skickas det tillbaka till oss. Då kommer du att bli debiterad för frakten (tur och retur: 49 kronor + 89 kronor) samt en hanteringskostnad på 120 kronor dvs totalt 258 kronor inklusive moms.
Vi rekommenderar dig att istället hämta ut paketet och därefter använda returfraktsedeln som finns med i försändelsen. Då kommer du bara att bli debiterad 89 kronor för returfrakten.
Retur och reklamation avseende kampanjvaror
Om du vill returnera eller reklamera en kampanjprodukt eller då du använt en rabattkod går det bra. Du kommer då att ersättas med en ny likvärdig vara till det totala belopp som du betalade för din ursprungliga vara. Om detta inte går kommer vi att återbetala ett belopp som motsvarar det du betalade vid din ursprungliga order.
Reklamation av vara
Om en produkt inte fungerar, är skadad eller inte motsvarar den beskrivning som vi har angivit vid köptillfället kan du reklamera produkten. Det är bara ursprungliga fel som omfattas av reklamationsrätten. Om du har använt produkten och fel har uppstått på grund av normalt slitage gäller inte reklamationsrätten. Reklamation skall göras inom skälig tid, dock senast inom två månader. Vid reklamation av en produkt skall du kontakta kundtjänst. Det gör du genom att maila oss på hej@moory.se. Därefter skickar du tillbaka varan enligt ovanstående beskrivning.