Att flytta en travare längs skotskenan på en segelbåt kan vara en tung uppgift, särskilt i starka vindar. Belastningen som krävs för att flytta travaren kan det – lite beroende på utväxling och segel – krävas krafter som de flesta seglare inte innehar. Detta gör att de flesta travare sitter fast mitt på båten och förblir oanvända – trots att det är en väldigt viktig trimfunktion. Här kikar vi lite på krafterna som är involverade.

För att flytta på en travare på en segelbåt kan krafterna uppgå till 20% av belastningen på skotet vid seglets fästpunkt, enligt Harken. För en 35-fots båt kan detta innebära en belastning på upp till 500 kg vertikalt på travaren, med cirka 100 kg av sidokrafter på själva travaren. Det är alltså 100 kilo som du måste ”lyfta”.
Om travarens specificerade maximala arbetsbelastning inte är högre än den maximala belastningen som förväntas uppstå, kommer säkerhetsfaktorn för skottravaren att vara för låg och den kommer dessutom fungera väldigt dåligt. Dessutom kommer det att finnas betydande motstånd när man försöker flytta skottravaren i starka vindar, vilket är när man verkligen vill att travaren ska fungera som bäst.
Om båten har en 3:1-utväxling på travaren, vilket är vanligt på äldre båtar kan det finnas upp till 32 kg belastning på travaren vid förflyttning uppför eller nedför skotskenan. Detta kan vara en mycket tung uppgift för de flesta seglare, såvida man inte är väldigt stark. En 4:1-utväxling är mer vanlig på nyare båtar, men även med en 35-fotare ger detta en maximal belastning på cirka 23 kg. Skall man dessutom hålla i rorkulten med ena handen är det plötsligt en oöverstiglig uppgift. Till råga på allt är det stora flertalet segelbåtar inte så välskötta som de kanske borde vara – varför kulorna i travaren som skall rulla på skotskenan kanske inte fått service och smörjning på länge.
För att underlätta arbetsbördan för travaren och göra det möjligt att röra på den utan alltför stora ansträngningar är det viktigt att ha tillräckligt med utväxling. För en cruising-båt är en belastning på 16 kg en rimlig siffra att sikta på. För en 35-fotare innebär detta att man bör satsa på en 6:1-utväxling.
Trots detta är det ganska ovanligt att se 6:1-utväxlingar till travare. Anledningen till detta kan vara att många seglare anser att den extra kostnaden inte är värt det. Men nästa gång du kämpar i en stark vind för att få travaren att sitta där du vill ha den, kanske du funderar på vad du skulle betala för att göra jobbet lite lättare.