Varukorg

PÅSKKAMPANJ – REA på gummibåtar & elmotorer

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Om vikten av att försäkra sin båt – intervju med Jan Josephson, VD på Sjöassistans

I denna exklusiva intervju möter vi Jan Josephson, VD för Sjöassistans, som delar med sig av sin expertis inom båtförsäkringar och sjöassistans. Vi diskuterar vikten av att försäkra sin båt, hur man väljer rätt försäkring och vilka utmaningar båtägare står inför i dagens samhälle. Jan ger också insikter i hur Sjöassistans arbetar för att erbjuda sina kunder bästa möjliga trygghet och service när de är ute på sjön.

Sätt segel med oss när vi dyker djupt in i världen av båtförsäkringar och lär oss av en av branschens mest kunniga experter.

Med rätt förtöjning slipper du försäkringsärenden för att båten sliter sig

Om Sjöassistans

Vad är Sjöassistans, och hur jobbar ni med att hjälpa båtägare i när dom får problem till sjöss?

Jan Josephson: Sjöassistans erbjuder hjälp till båtägare vid olika typer av problem som kan uppstå på sjön. Vår verksamhet bygger på att vara tillgängliga och snabbt kunna assistera båtägare när de behöver hjälp, stora som små problem. Vi hanterar allt från motorstopp, grundstötningar, stulna båtar till rent praktiska frågor om broöppningar eller var närmaste sjömack ligger. Vårt mål är att erbjuda en trygg och pålitlig service som bidrar till en säkrare och därmed njutbar båtupplevelse för våra medlemmar och de som har Sjöassistans via sin båtförsäkring. Och skulle det uppstå problem så har vi kontakt med över 150 varv så fokus är inte bara att ta hand om det direkta problemet utan att även se till att det finns en lösning, så att man som båtägare så snabbt som möjligt kan komma vidare.

Vi har ett omfattande nätverk av samarbetspartners och resursenheter runt om i Sverige, vilket gör att vi kan erbjuda snabb hjälp i de flesta situationer. Genom att bli medlem i Sjöassistans får båtägare tillgång till professionell hjälp och support när de behöver det som mest, och detta ger en extra trygghet på vattnet. Dessutom inkluderar våra medlemskap självriskersättning, vilket innebär att medlemmarna inte behöver betala hela eller delar av sin självrisk på sin båtförsäkring om nu olyckan varit framme..

Sjöassistans är en inkluderad tjänst i branschledande båtförsäkringsbolag såsom Svedea, Länsförsäkringar, Folksam, Ica, Dina och några till. Notera dock att respektive bolag har flera varianter av sina försäkringar och Sjöassistans är inte inkluderad i alla. Är du osäker kontakta oss eller ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller för just din båt.

Vilken båtförsäkring skall man ha?

Vilka typer av båtförsäkringar rekommenderar du för nya båtägare, och hur kan de bäst skydda sig mot olyckor och skador?

Jan Josephson: Jag tycker verkligen att man måste se till att man har allra minst en ansvarsförsäkring – oavsett hur liten båt man än har. Faktum är att man även med en liten båt och motor kan man orsaka betydande skador. Till exempel kan en propeller skada någon som simmar i närheten, eller man kan råka köra in i en större, dyrare båt. Det är därför viktigt att åtminstone ha en ansvarsförsäkring, som täcker skador man orsakar på tredje part, såväl personskador som materiella skador.

En ansvarsförsäkring kostar vanligtvis bara några hundra kronor till en tusenlapp per år, och den är en mycket billig investering med tanke på de potentiella kostnaderna för skador man kan orsaka. Om man t.ex. bor i villa eller har en fritidsbostad med en försäkring, så kan den försäkringen ev. inkludera detta eller att man kan komplettera sin hemförsäkring för en mindre båt som täcker båtar värda upp till 25 – 30 tusen kronor, och då inkluderar dessa försäkringar alltid ansvarsdelen. Väl värt att kolla upp.

När det gäller halv- och helförsäkring så varierar det mellan försäkringsbolagen vad som faktiskt ingår i respektive paket och eventuella tilläggstjänster. Generellt sett inkluderar en halvförsäkring sjöskada, uppläggning/transportskada, rättskydd, stöld & skadegörelse, samt brandskada. En helförsäkring täcker allt som ingår i halvförsäkringen plus olycksfall, sjöassistans, personlig utrustning, allrisk och motorskada. Det är viktigt att du som båtägare undersöker vad som gäller för just ditt försäkringsbolag och det paket du har, eftersom det kan skilja sig mellan olika bolag.

Grundregeln är att försäkra dig till den nivån du vill vara skyddad – allt därutöver är smällar du måste vara beredd att ta rakt i plånboken!

Att hålla koll på sin försäkring

Hur påverkar bristande kunskap om försäkringar båtägares trygghet och ekonomi när olyckan är framme?

Jan Josephson: Bristande kunskap om sin försäkring kan leda till att båtägare blir både ekonomiskt, emotionellt och väldigt praktiskt drabbad när olyckan är framme. Det är tyvärr inte så ovanligt att vi får samtal från personer som tror att dom har täckning för en viss skada, men efter kontakt med försäkringsbolaget så är det inte så eller att det finns ett tak på kostnaden för just den typen av skador, så försäkringsbolaget täcker endast en del av skadekostnaden. Resten får du själv betala. Det är också viktigt att komma ihåg att en dålig försäkring inte bara påverkar båtägarens ekonomi utan även deras trygghet på vattnet. Därför är det viktigt att ha en försäkring som täcker de potentiella riskerna och att förstå vad som ingår och inte ingår i försäkringen.

Det är också bra att kolla vad som gäller med dels säsongerna och när i tiden gäller din försäkring? Året runt eller högsäsong, isåfall vilka datum? Superviktigt att veta och förstå vad som gäller sjösättning och upptagning – vad ingår? Om du själv tar upp båten – ingår trailer eller vad gäller om du får skador på båten under transport? Fundera lite på hur just du använder din båt och då inte bara när du är ute på sjön, utan även allt runt omkring.

Ett enkelt tips är att helt ringa sitt försäkringsbolag i början av säsongen. Kontrollera om det skett några vilkorsändringar inför säsongen och även då ställa konkreta frågor om hur just din försäkring täcker i olika situationer. Ett annat tips är att skriva upp försäkringsnummer och om försäkringsbolaget har ett larmnummer. Sätt det väl synligt i båten så att alla ombord vet vart man ska ringa om det blir problem. Om det inte finns något nummer eller dom kanske bara är öppna kontorstid, så kan ni alltid ringa 020-989000 så kommer till Sjöassistans, så hjälper vi Er vidare.

Försäkringsbolagens ansvar

Vilket ansvar har försäkringsbolagen när det gäller att förmedla information om vad som ingår och inte ingår i båtförsäkringar?

Jan Josephson: Ja, jag tror att försäkringsbolagen kan förbättra kommunikationen kring vad som faktiskt ingår i deras försäkringar eller ännu tydligare – vad ingår inte i just din försäkring. Många gånger kan det vara svårt för båtägare att förstå alla detaljer i sina försäkringsavtal, och viktig information kan ibland försvinna i den finstilta texten. Det är dock viktigt att är det en skada på båten så är det mycket bättre att koppla in försäkringsbolaget direkt så att dom kan både informera vad som gäller för just din skada och även rekommendera förslag på lösning. Vi på Sjöassistans är i direktkontakt med alla större försäkringsbolag och deras skadereglerare – alltför att korta ner tid, beslut och administration för båtägaren.

Njut av båtturen med en bra båtförsäkring i ryggen – så kan du slappna av!

Om båtens värde och marknadspris

Hur påverkar båtens värde och marknadspris försäkringspremien och ersättningen vid en skada?

Jan Josephson: Det påverkar både premie och ersättning vid skada på flera sätt.

För det första, när vi pratar om försäkringspremien, så är det direkt kopplat till värdet du uppskattar på båten. Ju högre värde din båt har, desto högre blir premien. Det beror på att försäkringsbolaget riskerar större ekonomisk ersättning om något skulle hända med båten. Det som kan ställa till det är ju vem som faktiskt bestämmer värdet, för det ändras över tiden. Vi har t ex nu haft två säsonger under Covid då priserna på båt kraftigt gått upp och då även priset på försäkring. Men nu ser vi en mer balanserad prisnivå. Som båtägare tjänar man på att ha lite koll och helt enkelt justera sin försäkring så att den är baserad på ett så riktigt värde år för år.

För det andra, när det gäller ersättning vid skador, så baseras den på båtens marknadsvärde vid tidpunkten för skadan. Försäkringsbolaget kollar på vad båten är värd, och det kan påverka hur mycket pengar du får i ersättning. Om båten har ett högre marknadsvärde kan ersättningen bli högre, men kom ihåg att det oftast finns ett maxbelopp som försäkringen täcker, och det står i ditt försäkringsavtal.
Det är dock alltid så att utgångspunkten är vad du angett för värde på båten. Har du t ex undervärderat din båt, en båt som faktiskt är värd 100 000 men bara försäkrad till 80 000 – så kan försäkringsbolaget besluta att bara betala ut 80% av ditt försäkrade belopp, eller 80% av vad det kostade att reparera din skada.

Om ersättningsprinciper

Vad är skillnaden mellan ålderstabell- och ersättningsprinciper när det gäller båtförsäkringar, och hur påverkar det ersättningen vid en skada?

Jan Josephson: Om din båt skulle brinna upp i morgon, så beror ersättningen på vilken ersättningsprincip ditt försäkringsbolag använder. Vissa försäkringsbolag arbetar efter en ålderstabell, där de baserar ersättningen på båtens initiala värde och sen drar dom helt enkelt av X% efter X antal år.

Andra försäkringsbolag ser på vad det skulle kosta att ersätta båten med en liknande båt eller motor idag, vilket innebär en annan typ av värdering. Det kan bli en stor skillnad i ersättning beroende på vilken av dessa två metoder ditt försäkringsbolag använder, så det är viktigt att förstå hur ersättningen beräknas i ditt specifika fall.

Om självrisk och självriskersättning

Hur kan båtägare välja rätt självrisk för att optimera sin premie och skyddsnivå, och hur fungerar självriskersättning inom Sjöassistans för att hjälpa båtägare att minimera kostnader vid skador?

Jan Josephson: Självrisken på din båtförsäkring påverkar premien du betalar. Generellt sett blir premien lägre om du väljer en högre självrisk. Vi vet att vår självriskersättning är uppskattad då den ger båtägaren möjlighet att skruva upp sin självrisk till max 10 000 kr och på detta sätt sänka sin årspremie på båtförsäkringen. Sen komplettera med ett medlemskap i Sjöassistans som då ersätter upp till 10 000 kr i självrisk.

Detta ger båtägare en lägre årspremie på försäkringen och skulle olyckan vara framme, så ersätter Sjöassistans upp till 10 000 kr i självrisk, dvs som båtägare blir då självrisken 0 kr. Du kan välja mellan 1 500 kr, 5 000 kr eller 10 000 kr beroende på val av medlemskap. Det är viktigt att väga för- och nackdelar med olika självrisknivåer och välja en nivå som passar din ekonomi och riskbenägenhet.

Även små båtar behöver en försäkring – allt kan hända!

Om båtunderhåll i relation till försäkringsärenden

Hur kan båtägare hålla sina båtar i gott skick och minimera risken för skador som kan leda till försäkringsärenden och högre premiekostnader?

Jan Josephson: Det finns en hel del saker som båtägare kan göra för att hålla sina båtar i gott skick och minska risken för skador som kan leda till försäkringsärenden och högre premiekostnader.

Nästan hälften av alla ärenden som vi hanterar varje år är motorproblem. Att regelbundet serva sin motor är ett enkelt sätt att minimera risken för problem på sjön. Att ha ett litet verktygskit i båten kan göra underverk, då många problem faktiskt kan lösas med enkla medel, Men det blir nästan omöjligt om det inte finns ett enda verktyg ombord. En skruvmejsel, en skiftnyckel, en kniv, lite silvertejp och några buntband kan man göra underverk med – och lägg ner några passande säkringar också. Vi på Sjöassistans löser idag över hälften av alla motorproblem med våra duktiga motortekniker som via videosamtal ger ”första hjälpen” vid just motorproblem.

För det andra är ju kunskap kanske det bästa sättet att inte bara undvika problem – den möjliggör också ett förtroende så att man säkert vågar sig lite längre ut, se nya vyer och utforska nya delar av kust och skärgård.

För det tredje, när du lägger upp båten på land för vintern, se till att den skyddas ordentligt från väder och vind, och att den står på ett säkert och stabilt underlag. Ta gärna en extra tur förbi båten om det varit riktigt ruskväder. Lite kuriosa är att statistik visar att nästan var tredje rapporterad båtskada sker på vintern, dvs när båten ligger på land. Blåst, snö, vatten etc.ger skador. Det är bra att kolla dessa villkor i försäkringen så att det inte finns undantag för dessa skador under vinterhalvåret. Om du skulle få en skada på båten på vintern och din försäkring täcker den, så täcker även vår självriskersättning detta.

För det fjärde – håll reda på kvitton, servicefakturor och all din dokumentation omkring båten. Det finns inget båtregister. Om det blir en skada eller om du ska sälja båten så är det bara det som du själv kan dokumentera som kan påverka ett pris. Nästan alla begagnade båtar sälj med rubriken ”Varvskött” och kan du inte visa detta med kvitton så är det inte mycket värt.

För det femte, investera i bra lås och säkerhetssystem för att minska risken för stölder och skadegörelse.
Genom att följa dessa tips och allmänt vara noggrann med båtens skötsel kan man minimera risken för skador och därmed också undvika högre försäkringspremier.

Avslutning

Jan Josephson avslutar: Att ha förmånen att vara båtägare är världens bästa lyx. Att ge sig ut på sjön ensam eller med vänner och familj är bland det bästa som finns. Sista tipset är bara att lägg en liten stund på att se över din försäkring så att du slipper ev. överraskningar. Sen kan bara njuta av allt härligt som båtlivet ger! Hoppas du får en fantastisk båtsommar!

Vi på Moory tackar Jan för hans tid och ovärderliga insyn i allt som rör båtförsäkring. Vi tror och hoppas att du som läsare lärde dig något nytt!

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar