Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Svårstartad båtmotor – de 15 vanligaste orsakerna till att båtmotorn krånglar

En båtmotor som vägrar starta är en vanlig orsak till vredesutbrott och kramp i armen efter hopplösa försök med startsnöret. För att inte tala om alla besvikna barn och svärföräldrar som sett fram emot en dag på sjön och nu klandrar dig och din trilskande utombordare. 

Innan du ger upp, kolla in vår lista på de 14 vanligaste orsakerna till att båtmotorn inte går igång. Tro det eller ej, de flesta orsaker är faktiskt lätta att felsöka och åtgärda själv!

TIPS!

Startgas löser inte allt – men mycket!

I listan nedan läser du om massor av tänkbara anledningar till motorstrul. Med en bra startgas kommer man väldigt långt. Vi rekommenderar alla att ha en sådan hemma 🙂

Startgas Liqui Moly Start Fix, 200 ml

Det ursprungliga priset var: 139 kr.Det nuvarande priset är: 132 kr.

Varför startar inte min utombordare? 

1. Du behöver fylla på bränsle

Förvånansvärt ofta är det soppatorsk som är orsaken till att ni fortfarande är kvar vid bryggan. Är ni flera som delar på båten är det inte lätt att veta om den som använde den sist faktiskt bemödat sig med att fylla på med nytt bränsle. Åk till tappen och fyll på.

2. Luftskruven på tanken behöver lossas

Har du kontrollerat att det finns bränsle i tanken? Bra! Då behöver du bara se till att bränslet faktiskt når motorn. En vanlig orsak till att båtmotorn inte startar är att bränsleflödet inte fungerar som det ska. En liten detalj som många glömmer bort är att lossa på luftskruven på bränsletanken. Utan tillförsel av luft kommer bränsletanken att klämmas ihop som ett dragspel och bensinen eller dieseln kommer inte dit den ska. Även om motorn faktiskt skulle gå igång så kommer den med största sannolikhet dö efter en stund då luftflödet är strypt. 

3. Blåsan på bränsleslangen behöver pumpas upp

Har du en bränsleslang med manuell primerpump (ser ut som en bula eller blåsa) så behöver denna pumpas upp för att bränslet ska kunna nå båtmotorn. Kläm upprepade gånger tills blåsan är hård. Upprepa vid behov. 

4. Bränsleslangen har kommit i kläm

Att din utombordare inte startar kan också bero på att slangen har kommit i kläm. Lyft på fötterna och eventuella tunga föremål i durken för att försäkra dig om att de inte täpper till flödet. 

5. Bränsleslangen är inte inkopplad

Sista steget längs bränslets långa bana från tank till motor är själva bränslekopplingen på utombordaren. Kontrollera en extra gång att slangen är korrekt ansluten och att slangkopplingen inte är trasig. Denna del är att betrakta som en förbrukningsvara och behöver bytas ut med jämna mellanrum. 

6. Orent bränsle i tanken

Kanske glömde du att försluta luftskruven på bränsletanken sist du var ute vilket gjort att bensinen eller dieseln blandats med vatten. Eller så har det kommit in smuts och sand som nu skapar oreda i motorn. Oavsett vilket så är orent bränsle en starkt bidragande orsak till att din båtmotor vägrar starta. 

7. Bränslefiltret är igensatt

Ett igenkloggat bränslefilter göra så att motorn presterar sämre – detta gäller såväl för bilar som för båtmotorer. Blir det riktigt igensatt så kan du till och med få svårt att få igång motorn. Hur ofta man behöver byta bränslefilter på sin utombordare beror delvis på hur rent bränsle du kör med men också om det finns bakterier eller andra föroreningar i tanken. Att byta filter vartannat år brukar annars vara en bra tumregel. 

8. Din båtmotor behöver choke

Ibland kan din motor behöva lite choke för att bli på bättre humör. Detta gäller särskilt när motorn har stått kall en längre period. Med hjälp av choken ökar du bränslemängden vilket i sin tur underlättar för tändningen. Kom dock ihåg att trycka in choken igen när motorn värmts upp. 

9. Din båtmotor har blivit sur av för mycket choke

Att försöka starta motorn om och om igen med choken ute kan resultera i att det kommer in för mycket bränsle i motorns cylindrar. Detta kallas för att motorn blir sur. Har du en utombordare med startsnöre kan du tömma din sura motorn på bränsle genom att trycka in choken (så den är inaktiv). Ryck sedan i snurran tills allt överflödigt bränsle lämnat motorn. Plocka sedan ut tändstiften och torka dessa. 

10. Förgasaren är feljusterad eller behöver rengöras

Ytterligare en anledning till att din båtmotor inte startar kan vara att förgasaren är felinställd. En felaktigt justerad förgasare kan ge låg bränsletillförseln till startmotorn som i sin tur vägrar att starta. Prova dig fram för att hitta rätt läge. Om din båtmotor har flera förgasare ska dessa ställas in på samma sätt. Ibland kan förgasaren också behöva rengöras. Denna kan nämligen vara igensatt till följd av bristande regelbundet underhåll, vilket kan resultera i att motorn inte går att starta eller att den dör efter ett tag.

11. Tändstiftet behöver justeras/bytas ut

Slår du på tändningen utan att motorn drar igång? I så fall kan det vara tändstiftet som gjort sitt. På gamla tändstift kan man ibland se kolavlagringar eller defekter vilket betyder att de är redo att bytas ut. Här hittar du nya tändstift till utombordare. Det kan också vara så enkelt att tändstiftet blivit dränkt och inte kan ge gnista. Torka då av det, sätt i det och prova igen.

12. Bränslepumpen kan vara trasig

Om det inte kommer fram något bränsle kan bränslepumpen vara trasig. Pumpen består av ett membran som på ena sidan ligger diktan med vevhuset och på andra sidan befinner sig bensinen. När trycket ökar i vevhuset trycks membranet in i bränslekammaren. Ibland kan membranet vara skadat. Då bildas det vanligtvis hål bildas vari luft passerar. Detta resulterar i att blandningen luft/bränsle utarmas. Det är en av de vanligaste orsakerna till att motorn lägger av på tomgång. Om det kommer ett väsande ljud från pumpen har membranet en läcka och är därmed slitet och ska bytas.

13. Dödmansgreppet fungerar för bra

Dödmansgrepp är en oerhört viktig säkerhetsdetalj som gör att motorn stänger av sig om du skulle falla överbord. Glömmer du att sätta i dödmansgreppet innan du startar motorn kommer den inte att starta alls (OBS! Detta gäller inte för alla båtar). Att kontrollera så att dödmansgreppet fungerar är viktigt av många anledningar, inte minst om du vill att din båtmotor ska starta. 

14. Du lägger i fel växel när du startar 

Har du motorn i neutralt läge? Om inte så kan detta vara en anledning till att din utombordare inte startar. På en del båtmotorer med vridbart reglage kan det vara svårt att pricka in neutralläget. Testa dig fram tills du hittar det och dra i startsnöret ytterligare en gång. 

15. Batteriet är urladdat/ej kopplat till startmotorn

Är din startmotor kopplat till ett externt batteri? Kolla i så fall att batteriet verkligen är korrekt inkopplat. Ser allt bra ut kan det vara batteriet som är urladdat eller trasigt. Ladda upp eller byt ut och testa igen.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar