Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Hur vinterkonserverar man en utombordare?

Att vinterkonservera sin utombordare kan verka svårt och många tar den enkla vägen och lejar bort arbetet till en verkstad eller ett varv. Men så svårt är det faktiskt inte. Följer du stegen nedan så kommer du spara pengar samtidigt som du lär känna din motor bättre. Häng med!

  • Ta av propellern. På så vis förhindrar du att skador förekommer på dels dig själv, dels din motor. Checka att propellern och propelleraxeln verkar intakt och ren.
  • Sätt på en spolmuff runt vattenintaget på motorn. Koppla sedan på vatten till spolmuffen. Det gör du enklast genom att använda dig av en vanlig vattenslang till trädgårdar. Det krävs inga specifika slangar då det endast kommer färdas kallvatten i slangen.
  • Sätt på vattnet. Vänta tills du ser att det kommit fram vatten till spolmuffen. Om det inte kommer fram vatten: undersök slangen och se om det har bildats ett veck någonstans på vägen.
  • Lyft av motorkåpan. Detta eftersom att du då ges fri uppsikt över motorn och ser att allting snurrar som det ska. Eventuella missljud upptäcks också lättare och går snabbare att åtgärda.
  • Starta motorn. Håll koll på skvallerstrålen. Skjuts det ut en stråle med vatten baktill på motorn så vet du att motorn har kylning, om inte: stäng genast av motorn och kontrollera att impeller och vattenledningar är intakta.
  • Låt motorn stå på tomgång i 5 – 10 minuter. Då hinner motorn bli varm och därmed öppnar sig termostaten.
  • Konservering av 2-taktsmotor: Koppla bort bensinslangen från motorn. Motorn kommer då att börja lägga av och gå ryckigt, spraya då konserveringsolja i förgasaren tills motorn stannar helt och hållet.
  • Konservering av 4-taktsmotor: Dränera förgasaren helt och hållet.
  • Slå av tändningen till motorn och stäng av vattnet.
  • Koppla bort vattenslangen och spolmuffen – dessa kommer inte att användas mer nu.
  • Byt växelhusoljan. Hur du går tillväga skiljer sig lite från motor till motor, därav rekommenderar vi att du följer anvisningarna som anges i instruktionsboken för din motor. Generellt tar du fram ett expansionskärl som placeras rätt under växelhuset. Skruva sedan du upp den nedersta oljepluggen, därefter öppnar du den övre pluggen. På så vis kommer oljan att rinna lättare. Innan du skruvar tillbaka pluggarna är det viktigt att du ser över packningarna på pluggarna. Är dessa i dåligt skick ska de bytas för att undvika att vatten tar sig in i växelhuset. Fyll därefter på med ny och fräsch växelhusolja. Detta gör du genom att fylla på oljan från den nedersta pluggen tills det läcker ut i den övre pluggen. Håll därefter kvar tuben/munstycket medan du skruvar tillbaka den översta pluggen. Dra sedan ur tuben/munstycket och skruva tillbaka den nedre pluggen.
  • För dig med 4-taktsmotor: På en 2-taktsmotor finns det ingen separat oljebehållare, utan oljan blandas i bensinen. På en 4-taktsmotor finns det däremot en separat behållare för oljan. Byt motoroljan och oljefiltret. Hur du går tillväga med bytet anges i anvisningarna i instruktionsboken för motorn. Vi rekommenderar att du följer dessa.
  • Byt bränslefilter och vattenavskiljare. Verkar filtret smutsigt ska det bytas. Finner du vatten i vattenavskiljaren ska det tömmas eller bytas.
  • Byt tändstift. Har motorn gått många timmar eller verkar den rent av segstartad bör tändstiften bytas. Tändstift är en förbrukningsvara och byts vid behov, men vet man alltså med sig att motorn gått mycket på sistone är det bra att byta redan innan symptomen träder i kraft.
  • Applicera fett på smörjnipplar och rörliga delar. Använd marinfett som tål vatten, annars kommer fettet att lösa upp sig. Vet du med dig att båten kommer att användas i saltvatten: använd då saltvattenbeständigt marinfett.
  • Montera propellern. Innan propellern monteras är det viktigt att du smörjer in propelleraxeln med marinfett. Kom även ihåg att byta saxpinnen! På så vis försäkrar du dig om att propellern inte ramlar av på grund av en saxpinne i dåligt skick.
  • Smörj eventuellt motorlås med låsspray. Detta för att undvika att det kärvar nästa säsong. På så vis kommer låset att hålla längre.
  • Applicera elektronikspray på samtliga elkopplingar. Det skadar inte att även spraya instrumenten.
  • Kontrollera batteriets syranivå. Är nivån låg bör den fyllas på. Passa även på att smörja in polerna på batteriet.
  • Toppladda batterierna. Detta för att hålla batterierna vid liv, viktigt att inte låta dem bli djupurladdade. Det är därför bra att successivt, ungefär en gång per månad, ladda upp batterierna.
  • Förvara batteriet rätt. Förvaringen av batteriet ska ske torrt och svalt. Många lämnar batterierna kvar ombord på båten. Viktigt är då att separera kabelskorna från batteriets poler för att undvika gnistbildning och risken för brand.
  • Verkar batteriet slött: byt batteriet mot ett fräscht. Ett startbatteri uppskattas hålla i ungefär 3 – 6 år, det varierar däremot beroende på t.ex. batterityp och hur ofta batteriet har använts. Lämna batteriet på lämpligt återvinningsställe. Är du osäker: fråga ditt lokala återbruk om rådgivning angående vart förbrukade batterier ska lämnas.
  • Förvara motorn i en torr sval och miljö. Positionera motorn upprätt, gärna inåtlutande för att eventuellt vatten ska rinna ur. På så vis undviker du rost och frostskador.
  • För dig med 2-taktsmotor: Har du oljeblandad bensin bör denna lämnas hos återbruket eller användas upp på annat vis. Detta eftersom att oljeblandad bensin inte är användbar efter vinterhalvåret.

Lycka till!

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar