Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Olika typer av ryckdämpning vid förtöjning: elastisk förtöjningslina eller förtöjningsfjäder?

Vissa förtöjningslinor sägs vara elastiska – och andra menar att man måste ha förtöjningsfjäder vid förtöjning. Att förtöja en båt på rätt sätt är avgörande för att säkerställa att den ligger stadigt och tryggt vid kaj eller brygga. En viktig aspekt av detta är att minimera de påfrestningar som kan uppstå på grund av vind, svallvågor och ström.

I det här blogginlägget kommer vi att dyka ner i ämnet ryckdämpning vid förtöjning och jämföra två populära metoder: elastiska förtöjningslinor och förtöjningsfjädrar. Vi kommer att undersöka hur de fungerar, vilka fördelar och nackdelar de har, samt ge några praktiska tips för hur du kan välja den bästa lösningen för din båt och de förhållanden du förväntar dig att möta.

Vid vinterförtöjning behövs flera tampar och olika ryckdämpning – här både förtöjningsfjäder och boj

Varför är ryckdämpning viktigt vid förtöjning?

När en båt är förtöjd utsätts den för olika krafter från vind, vågor och ström. Dessa krafter kan skapa ryck och plötsliga belastningar på förtöjningslinor, kättingar och båtens pollare och knap vilket kan leda till skador eller till och med att båten sliter sig från förtöjningen. Det är här ryckdämpning spelar en viktig roll.

Ryckdämpning (eller förtöjningsfjädring) innebär att absorbera och fördela dessa krafter, vilket minskar belastningen på både båten och förtöjningsanordningarna. Genom att minska spänningarna i förtöjningssystemet förebygger man slitage på linor och kättingar samt minskar risken för att knap, pollare, halkip och andra fästanordningar skadas eller lossnar. Dessutom bidrar ryckdämpning till en mer bekväm och säker upplevelse för de som eventuellt befinner sig ombord, eftersom båten hålls mer stabil och rörelserna i vattnet dämpas.

I korthet är ryckdämpning en avgörande faktor för att skydda din båt och förlänga livslängden på dina förtöjningsanordningar, samtidigt som den säkerställer en trygg och behaglig vistelse ombord när båten är förtöjd. Skulle du dessutom sova ombord är ryckdämpning superviktigt eftersom de små eller stora rycken kommer att hålla dig vaken hela nätterna.

Förtöjningsfjädrar i metall

Grundläggande principer för ryckdämpning

För att förstå hur ryckdämpning fungerar vid förtöjning, är det viktigt att känna till de grundläggande principerna för hur olika typer av dämpningssystem fungerar. Generellt sett finns det två huvudmetoder för att uppnå ryckdämpning i förtöjningssystem: genom att använda elastiska förtöjningslinor eller genom att införliva förtöjningsfjädrar i förtöjningen.

  1. Elastiska förtöjningslinor: Dessa linor är tillverkade av material som har en viss grad av elasticitet, vilket gör att de kan sträckas och komprimeras när krafter appliceras på dem. När en kraft, som en våg eller en vindby, påverkar båten, sträcker sig linan och absorberar en del av energin. När kraften avtar, återgår linan till sitt ursprungliga läge, vilket minskar risken för att båten slits eller skakas kraftigt.
  2. Ryckdämpare: Dessa är separata anordningar som fästs mellan förtöjningslinorna och båten för att dämpa ryck. De fungerar genom att antingen komprimera, sträcka eller vrida sig när de utsätts för kraft, vilket minskar den totala kraften som överförs till båten och förtöjningen. Ryckdämpare kan vara tillverkade av olika material, såsom gummi, rostfritt stål, galvaniserat stål eller plast, och de finns i en mängd olika konstruktioner för att passa olika behov och båttyper.

Båda metoderna har som mål att reducera och fördela de plötsliga krafterna som kan uppstå vid förtöjning, vilket bidrar till att skydda båten och dess förtöjningsanordningar från skador och slitage. I de följande avsnitten kommer vi att gå igenom mer detaljerat hur elastiska linor och ryckdämpare fungerar, samt jämföra deras fördelar och nackdelar.

Elastiska linor

Först och främst – ALLA förtöjningstampar är i viss mån elastiska. Några är lite mer elastiska än andra, men ingen är tillräckligt elastisk för att helt ersätta ryckdämpare. Vid tillfällig förtöjning i gästhamn eller naturhamn är de dock ett mycket bra alternativ – men vid den fasta förtöjningen i hemmahamnen rekommenderar vi alltid förtöjningsfjädrar.

Fullgod elasticitet för naturhamn och på turer

Köp förtöjningslinor i polyester i 2-pack

Här har du våra allra finaste förtöjningslinor – som dessutom kommer till ett riktigt bra pris. De är superfina och har taglade ändar – vi har dom själva på våra egna båtar!

Förtöjningslina med splitsad ögla NOCK Smögen, 16-flätad polyester, Ø12 mm, 8 meter, marinblå, 2-pack

Det ursprungliga priset var: 598 kr.Det nuvarande priset är: 379 kr.

Funktion och uppbyggnad

Förtöjningslinor som kallas elastiska är speciellt utformade för att erbjuda ryckdämpning vid förtöjning. De är tillverkade av material som har inneboende elasticitet, såsom polyester, polypropylen eller nylon. Dessa linor kan sträcka sig när de utsätts för belastning och återgå till sin ursprungliga längd när belastningen avtar. Detta skapar en stötdämpande effekt som minskar ryck och påfrestningar på förtöjningen och båtens fästanordningar.

Linor med ett högt innehåll av polypropylen är de som är allra mest elastiska, och eftersom de är nästan omöjliga att splitsa brukar de sys ihop när man gör öglor. Näst mest elastiska är linor av nylon, och därefter kommer linor av ren polyester. Här kan det vara på sin plats att konstatera att det finns varumärken på marknaden – framförallt PolyRopes Storm X som kallas elastiska. Det är de – eftersom de är tillverkade med en hög andel polypropylen är de något mer elastiska än linor i ren polyester – men skillnaden är inte så stor – därför rekommenderar vi hellre tampar i polyester som vi tycker håller betydligt längre.

Vidare är linor som är av 3-slagen typ något mer elastiska än linor som är flätade – men det är ingen jättestor skillnad. Du bör dock aldrig förtöja båten med skotlinor eller fallinor, och absolut inte med linor av dyneema. De är stumma som vajer och du kommer snabbt riskera skador på båten.

Fördelar och nackdelar

Fördelar med elastiska linor är:

  • Enkelhet: De är lätta att använda och kräver inga extra anordningar eller komplicerade installationer.
  • Låg vikt: Elastiska linor är ofta lättare än konventionella linor, vilket underlättar hanteringen och minskar belastningen på båtens fästanordningar.
  • Mångsidighet: De kan användas i en rad olika förtöjningssituationer och för båtar av olika storlekar och typer.

Nackdelar med elastiska linor är:

  • Slitage: Elastiska linor slits mycket snabbare än konventionella linor på grund av den ständiga sträckningen och komprimeringen.
  • Begränsad dämpning: De kan inte erbjuda samma nivå av dämpning som specialiserade förtöjningsfjädrar vilket kan vara en nackdel i utsatta förhållanden och vid fast förtöjning i brygga.

Förtöjningsfjädrar

Förtöjningsfjädrar är separata anordningar som monteras mellan förtöjningslinor eller kättingar och båten. De är utformade för att absorbera och fördela kraften från ryck som genereras av vind, vågor och ström. De fungerar genom att antingen komprimera, sträcka sig eller på annat sätt deformeras när de utsätts för kraft, vilket minskar belastningen på både båten och förtöjningsanordningarna.

Olika typer av förtöjningsfjädrar

Det finns flera typer av förtöjningsfjädrar som kan användas för att dämpa ryck i förtöjningssystemet, bland annat:

  • Förtöjningsfjädrar i gummi: Dessa använder sig av materialets (gummits) inbyggda elasticitet för att absorbera och fördela ryck.
  • Förtöjningsfjädrar i metall: Dessa består av en fjäder, vanligtvis av metall, som komprimeras eller expanderar för att absorbera kraften från ryck.
Perfekt ryckdämpning i hemmahamnen

Köp förtöjningsfjäder i gummi

Vill du känna dig trygg i att din båt ligger säkert i hamn rekommenderar vi förtöjningsfjädrar i gummi. Denna modell är prisvärd och passar perfekt för mellanstora båtar och tampar på 12-16 mm.

Förtöjningsfjäder i gummi 1852-Marine, 400 mm, passar tampar Ø12 – 16 mm

289 kr

Fördelar och nackdelar

Fördelar med förtöjningsfjädrar:

  • Effektiv dämpning: De kan erbjuda bättre dämpning av ryck än elastiska linor, särskilt i mer utsatta förhållanden.
  • Hållbarhet: De kan vara mer hållbara än elastiska linor, eftersom de ofta är konstruerade av robusta material som rostfritt stål eller högkvalitativt gummi.

Nackdelar med förtöjningsfjädrar:

  • Komplexitet: Installation och justering av förtöjningsfjädrar är lite mer komplicerad än att använda elastiska linor – och du behöver några tillbehör om du väljer modeller i metall.
  • Större vikt: förtöjningsfjädrar är ofta tyngre och lite mer otympliga än elastiska linor, vilket kan påverka båtens fästanordningar och förtöjningssystemets totala belastning.

Jämförelse mellan förtöjningsfjädrar i gummi och förtöjningsfjädrar i metall:

  • Förtöjningsfjädrar i gummi ger en alldeles tyst och smidig ryckdämpning. Modellerna i metall kan gnissla och föra oväsen.
  • Modeller i gummi väver in förtöjningslinan i eller runt gummit, och du använder fortfarande förtöjningslinans ände till att förtöja båten i bryggan. Det gör dom på sätt och vis lite säkrare än ryckdämpare i metall – om du inte följer rådet i nästa punkt.
  • Motsvarande modeller i metall ger ännu mjukare dämpning än gummi, men för att försäkra dig om att den inte går av (efter några år) är rekommendationen att du fäster en liten kätting mellan öglan på bryggan och förtöjningslinans ögla (som en bypass) – som är längre än ryckdämparens längst utdragna läge – så att om ryckdämparen i metall skulle gå av sitter kättingen där och håller i.

Användning och underhåll

Att montera en förtöjningsfjädrar i gummi är enkelt. Du trär tampen igenom förgjutna hål i förtöjningsfjädern, och virar tampen runt – eller sicksackar den igenom – till andra sidan. Den bör sitta någonstans mellan båten och bryggan för att kunna jobba effektivt.

Att montera en förtöjningsfjädrar i metall är också enkelt – men kräver lite extra kärlek.

  • Allra snyggast är om du har en tamp med insplitsad ögla och en kaus i änden. Då fäster du kausen i den yttre öglan på dämparen via ett schackel.
  • Annars fäster du förtöjningslinan i ett schackel – till exempel med dubbelt halvslag om egen part om du inte tror att du kommer att ta bort knopen – som du fäster i dämparen. Att fästa tampen direkt är inte att rekommendera eftersom dämparens gods i öglan är så tunt att det snabbt kommer att nöta ut förtöjningslinan.
  • Därefter fäster du andra ändan av ryckdämparen i öglan i bryggan med ytterligare ett schackel.
  • Mellan de två schackel som nu håller i varsin ända av förtöjningsfjädern fäster du en liten kätting som är lite längre än dess allra mest utdragna läge. På sätt har du en extra säkerhet om den skulle gå av (vilket händer!)

Extra elastiska förtöjningslinor – ett specialfall

Nu kanske du som läst så här långt känner att det inte finns någon bra lösning?

  • Förtöjningslinor av alla dess slag – även de som kallas elastiska – är endast delvis elastiska. Det räcker en bra bit men inte hela vägen när det är sjöhävning, svall eller mycket vind.
  • Förtöjningsfjädrar är meckiga att montera och jobbiga att ha med sig på färd.

De flesta nöjer sig med att ha vanliga förtöjningslinor på färd, och förtöjningsfjädrar i sin hemmahamn. Då har du kommit väldigt väldigt långt. Men för dig som vill ha någon form av ryckdämpning även när du är ute och far finns det en superbra lösning – en kombination av en förtöjningslina (i nylon som alltså är rimligt elastisk i sig själv) och förtöjningsfjäder – i ett.

Vi är sålunda stolta att erbjuda och sälja ett brett sortiment av NOCK Gullholmen förtöjningslinor med inbyggd ryckdämpare. Dessa linor är tillverkade av högkvalitativ 24-flätad nylon och har en extra inflätad gummikärna i delar av tampen, vilket ger en extremt förbättrad fjädring och ryckdämpning. Detta skyddar både din båt och pollaren genom att reducera ryck och påfrestningar vid förtöjning. Dessa förtöjningslinor har så mycket ryckdämpare att någon extra extern förtöjningsfjäder inte behövs! Det gör dom lika perfekta vid hemmahamnen som i naturhamnen.

Extra elastiska och med inbyggd gummibungy

Köp förtöjningslinor med inbyggd ryckdämpning

Vill du kunna sova gott om nätterna när du är ute med båten – även om det är lite sjöhävning, svallvågor eller oväntad vind – ja då rekommenderar vi dessa förträffliga förtöjningslinor som är extra elastiska tack vare den inbyggda gummibungyn (gummibandet) i en del av tampen. En allt-i-ett-lösning som verkligen funkar!

Förtöjningslina med förstärkt ögla NOCK Gullholmen, extra elastisk, 24-flätad nylon, Ø12 mm, 4 meter, blå/röd

Det ursprungliga priset var: 269 kr.Det nuvarande priset är: 179 kr.

Dessa linor finns i olika diametrar, från 10 mm till 18 mm, och rekommenderas för båtar från 1 ton upp till 12 ton. Linorna kommer i längder på antingen 4 eller 8 meter, vilket gör dem perfekta för både bryggor, bommar och naturhamnar.

De extra elastiska förtöjningslinorna har en splitsad ögla med förstärkt slitskydd (ytterhölje) för att motverka nötning och öka livslängden. Splitsen och änden är vackert taglade för att ge linorna längre hållbarhet och en snyggare stil. Den 24-flätade nylonhöljet och 8-flätade kärnan ger god elasticitet och en mjuk känsla mot handen.

NOCK Gullholmen extra elastiska förtöjningslinor är utmärkta för dig som vill ha en förtöjningslina som ger både säkerhet och komfort vid förtöjning. Med dessa linor kan du vara säker på att din båt är säkert förtöjd och skyddad mot ryck och påfrestningar.

Sammanfattning och råd

Vårt generella råd är att alltid montera förtöjningsfjäder vid fast förtöjning i hemmahamnen. Vi föredrar modeller av gummi eftersom de använder sig av förtöjningslinan vilket gör att ingen extra säkerhet behövs.

För naturhamn och gästhamn tycker vi att normala förtöjningslinor räcker alldeles utmärkt – och du behöver inte leta efter speciella linor som kallas elastiska (eftersom alla förtöjningslinor är elastiska). Oavsett material kommer den elasticitet som linan har inneboende räcka bra.

Vill du däremot sova extra gott under nätter där det kanske är lite svall eller sjöhävning rekommenderar vi dig att köpa extra elastiska förtöjningslinor med inbyggd ryggdämpare: NOCK Gullholmen enligt ovan.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar