Sjömärken är en vanlig syn utmed vår kust. Genom att ha koll på dessa flytande märken undviker du grund och håller dig på rätt kurs i farleden.
Våra flytande sjömärken är faktiskt inte så många men det är aldrig fel att friska upp minnet med jämna mellanrum. Därför har vi sammanställt en enkel guide till sjömärken i svenska vatten. Här får du en enkel och lättbegriplig förklaring över våra vanligaste sjömärken samt hur du ska navigera utifrån dem.
Innehållsförteckning
Kardinalmärken – håller dig på rätt sida grundet
Kardinalmärken finns i närheten av större grund och hinder och markerar på vilken sida du ska ligga i förhållande till hindret. Dessa gulsvarta märken finns i fyra varianter – ett för varje väderstreck – och kallas därför också ofta för väderstrecksmärken. Ser du ett nordmärke ska du hålla dig norr om detta. På samma sätt ska du hålla dig söder om sydmärket och öster om, respektive väster om ett öst-, eller västmärke.
Tips – köp klistermärke att sätta upp i båten
Klisterdekal Moory Sjömärken, 14 x 11 cm
Det ursprungliga priset var: 49 kr.34,99 krDet nuvarande priset är: 34,99 kr.Du ser skillnad på kardinalmärkena i hur de gula och svarta fälten och de två topptecken (de svarta konerna) är placerade.
- Nordmärket är svart upptill och gult nedtill. De två konerna pekar båda uppåt (mot norr).
- Sydmärket är gult upptill och svart nedtill. De två konerna pekar nedåt (mot syd).
- Västmärket är gult-svart-gult uppifrån sett. Konerna är placerade så att spetsarna möts på mitten (som en midja eller ett timglas).
- Ostmärket är svart-gult-svart uppifrån sett. Konerna är placerade så att baserna möts (som ruter eller en romb).
Exempel på hinder utmärkt med kardinalmärken
Lateralmärken – markerar styrbord och babords sida om farleden
Lateralmärken används för att markera en farleds sidor. Färdas du i farledens riktning ska du ha de röda märkena på babords sida (till vänster) och de gröna på styrbords sida (till höger). Färdas du mot farledens huvudriktning så är det tvärtom som gäller.
Lateralmärkens viktigaste kännetecken är dess färg, men då många är färgblinda ska de också kunna urskiljas med hjälp av topptecken. Babordsmärket ska vara i form av en cylinder. Styrbordsmärket ska ha formen av en kon eller trekant. Dock är det långt ifrån alla lateralmärken som har topptecken. Är du osäker rekommenderar vi alltid att stämma av med vad som står i sjökortet.
Behöver du nya sjökort – köp dem gärna hos oss!
TIPS: så avgör du farledens riktning
Att kunna avgöra en farleds huvudriktning är inte alltid självklart när man är ute till sjöss. Dock finns det vissa knep du kan ta till om du nu inte orkar ta fram sjökortet och kolla efter. Farlederna i Sverige går i stort sett alltid i motsols riktning – från Strömstad till Finland. Farlederna går också från öppet hav in mot land.
På sjökortet är farledens riktning markerad med följande symbol:
Övriga sjömärken att ha koll på
Det finns otaliga sjömärken – men nedan har vi samlat några vi verkligen tycker att du bör ha koll på.
Punktmärke – markerar mindre grund och hinder
Detta sjömärke placeras ut på mindre grund och hinder där det inte finns skäl att sätta ut kardinalmärken i alla väderstreck. Kännetecknande för dessa hinder är att de inte breder ut sig så långt från själva punktmärket. Se dock till att alltid ha viss marginal när du passerar ett punktmärke. Punktmärken har svarta och röda fält. Topptecknet (om detta finns) är två svarta klot.
Mittledsmärke – visar fritt vatten i farledens mitt
Mittledsmärket placeras mitt i farleden och visar att det finns fritt vatten på båda sidor av märket. Färdas du i närheten av detta sjömärke kan du känna dig trygg i att du är på rätt kurs – utan otrevliga överraskningar. Mittledsmärket har röda och vita fält och ett rött klot som topptecken.
Specialmärke – varnar för kablar, rör, gränser m.m.
Specialmärken markerar ut saker som kablar, rörledningar, mätinstrument och annat som gör att du inte får ankra där. Vidare kan de också markera gräns för områden. Specialmärket är gult och har ett gult kryss som topptecken.
Vrakmärke – märker ut vrak och sandbankar
Vrakmärket är ett nytt tillskott till våra sjömärken och varnar, precis som namnet antyder, att det gömmer sig ett vrak under ytan. Vrakmärket är vanligtvis en boj med vertikala grula och blå ränder. Om sjömärket har ett topptecken är detta ett rakt stående kors.