Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Sjöportskolan byter till biocidfri bottenfärg

Sedan 1967 har Sjösportskolan, Swedish Maritime Academy, satt säkerhet, utbildning och entusiasm för sjöfart i framkant för all sin verksamhet. Den senaste tiden har de dock lagt till en ny pelare till sin mission: miljövänlighet.

I ett ambitiöst projekt har de nu bytt bottenfärg på en av sina utbildningsbåtar till ett miljövänligare alternativ – Hempel Silic One. Vi satte oss ner med Kalle Nordström, en av akademiens ledare, för att lära oss mer om detta.

Kan du berätta mer om processen att byta bottenfärg på båten?

Kalle: Absolut, processen var ganska omfattande men väl värt det för miljöns skull. Vi gjorde detta i samarbete med Moory som sponsrade projektet. Vi hade en god grund att jobba från och målade över den befintliga färgen som var i väldigt gott skick, vilket sparade oss mycket tid och arbete. Det tog totalt fyra strykningar med tre olika färger, och vi märkte att det gick åt mer färg än vi ursprungligen trodde, vilket vi tror beror på att vår båt är långkölad och kanske också att vi gjorde detta vid en temperatur på cirka 10 grader som ju är minimum. Vi hoppas att denna nya färg kommer att hålla i minst två år utan ommålning.

Var det något i själva målningen som stod ut?

Processen gick fint och som planerat – vi rollade på färgen men fick stryka ut med pensel för att få riktigt slät yta. Vi la även färg på propellern för att även skydda den mot beväxning.

Vad motiverade er att göra bytet till just Hempel Silic One?

Kalle: Vi är stolta över vår marina arv och vi känner en djup koppling till haven och miljön. Vi är medvetna om den miljöpåverkan som traditionell bottenfärg har och vi ville hitta en mer hållbar lösning. Hempel Silic One verkar lovande med tanke på miljövänligheten, och vi ville göra det vi kunde för att minska vår miljöpåverkan.

Kan du berätta mer om Sjösportskolan och dess historia?

Kalle: Sjösportskolan grundades 1967 och sedan dess har vi erbjudit marina utbildningar för alla som älskar havet. Vi strävar efter att skapa kunskap, glädje och självförtroende genom Sveriges modernaste båtutbildningar. Vi erbjuder allt från basutbildningar för nybörjare till avancerade kurser för professionella sjömän. Vi är stolta över att ha utbildat mer än 50 000 personer och varje år går cirka 2 500 personer utbildning hos oss.

Vad skiljer Sjösportskolan från andra liknande institutioner?

Kalle: En av de saker som skiljer oss åt är vår långa historia och erfarenhet inom området. Vi har också ett starkt engagemang för kvalitet och vi är godkända utbildare av både Transportstyrelsen och Brittiska MCA. Våra utbildningar är praktiskt inriktade så att våra elever får testa sina nya kunskaper i verkliga situationer

Varför valde ni just Hempel Silic One som ert nya alternativ för bottenfärg?

Kalle: Vi valde Hempel Silic One på grund av dess biocidfria och miljövänliga egenskaper. Den ger en hård och extremt hal yta, vilket ger friktionssänkande egenskaper som kan vara fördelaktiga för bränsleeffektiviteten. Dessutom har färgen visat lovande resultat i tester, även på långsammare båtar.

Hur planerar ni att underhålla och rengöra båten under säsongen nu när ni har bytt till denna nya bottenfärg?

Kalle: En av de stora fördelarna med Hempel Silic One är att eventuell beväxning enkelt kan torkas av för hand med svabb eller exempelvis en ”scrubbis” hur många gånger man vill eller behöver. Färgens effekt påverkas inte av denna typ av rengöring. Vi kommer dock att hålla ett nära öga på eventuell beväxning och rengöra den efter behov.

Har du några råd eller rekommendationer till andra båtägare som överväger att byta till Hempel Silic One?

Kalle: Vi har märkt att det är bäst att göra bytet ett år då man tänker sjösätta sent eller påbörja projektet på hösten innan det blir kallt eller göra det inomhus. Silic One kräver minst 10 grader för att härda ordentligt. Förbered dig också på att det kan gå åt mer färg än du förväntar dig, särskilt om din båt är långkölad. Men trots dessa utmaningar tror vi starkt på fördelarna med denna färg, både för båtens prestanda och för miljön.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar