Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Tvätta och vårda din båt – våra bästa tips 

Att ta hand om och tvätta din båt kräver tid, ork och omsorg, men med den rätta guiden blir jobbet både enklare och roligare (och om du inte har tid kan du alltid köpa en robotgräsklippare så slipper du klippa gräsmattan – och vips har du massor med tid till båten). I denna text kommer vi steg för steg ta dig igenom de viktigaste momenten när det kommer till tvättning och vård av din båt. Använd rätt redskap och produkter och tänk på att alltid skydda dig själv och vår miljö. 

Så tvättar du och vårdar din båt rätt.

1. Tvätta av båten

Att tvätta din båt är något du bör göra relativt ofta. På så vis kan du undvika att ingrodd smuts sätter sig fast och blir svår att få bort när du väl bestämmer dig för att genomföra en ordentlig båtrengöring. Du bör även regelbundet avlägsna skräp som samlats i dräneringsöppningarna för att på så sätt motverka igentäppning. 

Vanligt är även att spillning från fåglar smutsar ner båten. Torkad spillning kan enkelt borstas bort. Sitter det däremot lite hårdare kan du använda dig av fågel- & spindel fläckborttagning

Det första du bör göra när du tar upp båten på land är att tvätta dess undersida. Alger och smuts lossnar smidigast om ytan är våt. Tvätta båtens undersida med högtryckstvätt eller borste och sötvatten. 

Fortsätt med att spola av all ytlig smuts från båten med färskt och rent vatten. Glöm inte att självlänsar och dräneringshål ska vara fria från löv och skräp. När all ytlig smuts är bortspolad är det dags att rengöra båtens yta mer noggrant. Använd ett passande alkaliskt avfettningsmedel som du blandar med vatten i en tvätthink och applicerar med en tryckspruta. Se till att använda skyddshandskar när du hanterar starkare kemikalier. Vi rekommenderar att använda Abnet som avfettning till skrov och däck, se förpackningen för korrekt dosering.

Skrovets sida rengör du enklast med en svamp och däck kan frigöras från smuts med hjälp av en hård båtborste. Efter att du tvättat av båtens alla ytor bör du skölja av dessa noga. En högtryckstvätt kan här vara ett effektivt hjälpmedel. 

Ska du tvätta en båt i aluminium? 

Har du en aluminiumbåt kan använda speciellt rengöringsmedel för aluminium. Därefter applicerar du båtpolish för aluminiumbåtar med en polermaskin eller mikrofiberduk. Därefter kan du torka av ytorna med en ren mikrofiberduk.  

2. Rengör vattenlinjen

Efter att du har rengjort skrov och däck så kan det ofta finnas kvar en gulrand nertill vattenlinjen och då använder du en vattenlinjetvätt. Applicera rengöringsmedlet och stryk sedan ytan i cirkulära rörelser med svamp. Låt medlet verka i fem till tio minuter innan du sköljer av med färskvatten. Är ytorna kraftigt missfärgade efter långa resor till havs kan detta steg behöva upprepas för bäst effekt.

Ett tips är att använda sig av ett rengöringsmedel med oxalsyra när du ska tvätta din båts botten. Detta är ett högeffektivt rengöringsmedel, effektivt vid rengöring av svåra och tuffa partier under båtens vattenlinje. De flesta vattenlinjetvättar innehåller oxalsyra.

3. Tvätta båtens vindruta

När du rengör båtens vindruta är det viktigt att du inte använder slipande rengöringsmedel eller medel som är tillverkat av plast. Använd istället milt universalrengöringsmedel, diskmedel eller fönsterputs samt en mjuk mikrofiberduk som inte luddar. En svamp funkar också bra. Är din båts vindrutor i plast, ska du aldrig torka dessa med en torr handduk eller papper.

Efter att du har rengjort rutorna så är det dags att impregnera rutorna med impregnering för rutor. Det gör att vatten och smuts lätt rinner av. Appliceringen är busenkel: spraya på och turka av med en mjuk mikrofiberduk som inte luddar.

Har din båt vindrutetorkare är rutan alltid tillverkad i härdat glas. Samma rengöringsprodukter gäller här som för en vindruta i plast. Ytan på härdat glas är inte lika känsligt för repor.

4. Rengör båten invändigt 

Hur du bör gå tillväga när du ska rengöra din båt invändigt beror såklart på hur din båt ser ut. Börja med att spola av de ytor som går att spolas av. För det mesta går det utmärkt att tvätta båtens insida med såpa eller universalt rengöringsmedel.

Ska du göra rent kapell bör du använda dig av segel- och kapellrengöring. Tvätta med svamp eller mjuk borste i ljummet sötvatten i max 30 grader, glöm inte insidan. Skölj sedan av med vatten. Adderar du tolv procent ättika i det sista sköljvattnet neutraliseras tvålresterna. Se alltid till att ha bra ventilation under kapellet för att undvika mögel och alger. 

Har din båts insida ytor med tygklädsel är ett tips att använda Vanish i sprejflaska och en tvättsvamp från köket för att få bort fläckar. Detta är särskilt effektivt mot mögelangripna galondynor. För snabbare resultat: använd textilrengöring. Är fläckarna omöjliga att få bort kan du alltid köpa nya sittdynor.

Har du använt Abnet som avfettning till skrov och däck så kan du givetvis använda även det för inredningen och kapellet, se förpackningen för korrekt dosering.

Så rengör du din båt invändigt.

5. Lagning av gelcoatskada 

Har du drabbats av en mindre, men ack så störande gelcoatskada över vattenlinjen? Se då först till att all lös gelcoat är borta. Slipa sedan ytan med ett slippapper. Rengör därefter skadan med 100% ren aceton (dvs inte sådan som används i hemmet till nagellack eller liknande då dessa innehåller fett), vi rekommenderar avfettande ytrengöring. Därefter är det dags att applicera gelcoatspackel. Blanda spacklet med härdare och stryk på det med en spackelspade och låt härda. I vissa fall kan två spacklingar behövas. Tips: se till att inte blanda i all härdare på en gång om du inte planerar att använda allting snabbt. Det härdar snabbt och blir svårt att hantera efter en stund.

Avsluta med att slipa ner spacklet med våtslippapper. Efterpolera området med rubbing, polish och sist men inte minst vax. Här är en polermaskin ett bra redskap.

Sitter skadan under vattenlinjen använder du istället epoxispackel, då gelcoat spacklet inte är helt tätt och kan orsaka plastpest eller andra plastsjukdomar om det används under vattenlinjen. OBS se till att båten är helt torr innan du lagar. Vi rekommenderar att du lagar båten på våren, efter flera soliga dagar. Låt härda i ett dygn, slipa och applicera 1 -2 lager till. Avsluta med att slipa ner, rengöra och måla ett lager primer innan du slutligen applicerar bottenfärg.

6. Ta bort bottenfärg 

För att göra din båt extra fin kanske du vill ta bort gammal bottenfärg och måla nytt. Börja då alltid med att täcka marken där du ska måla med presenning. Därefter är det dags att maskera vattenlinjen med maskeringstejp. Börja med att applicera färgborttagning på området med en bred pensel eller roller som tål lösningsmedel. Låt lösningsmedlet verka i en till två timmar för bästa resultat. 

När färgen börjat lossna från sin yta är det dags att skrapa av den med en spackelspade eller färgskrapa. Skölj av ytan noga med färskvatten för att få bort det sista av färgen och för att rengöra ytan ordentligt. Slipa därefter lätt innan applicering av primer eller sealer. Har du tagit bort epoxigrundfärgen så är det viktigt att du målar på 4 – 5 lager epoxiprimer i syfte att uppnå en tjocklek på 300 my, vilket ger ett 100 % vattentät skikt som skyddar båten från plastpest (plastbåt) och korrosion (stålbåt). Ta av maskeringstejpen efter du är klar, om du lämnar den för länge kan den bli svårt att få bort.

Läs mer här: Att ta bort bottenfärg på sin båt: en enkel guide

7. Måla bottenfärg 

Börja med att maskera vid vattenlinjen, likt i steg 7, men denna gång rekommenderas vattenlinjetejp för en skarpare kant. När du blandar till din bottenfärg är det viktigt att du är noga med att röra om så att färgen är helt jämn. Läs mer om lämplig färg i vår artikel om godkända bottenfärger för Västkusten, Ostkusten, Bottenviken och insjöar.

Färgen ska appliceras med en bred pensel eller roller. Börja med att måla ett exakt lager vid vattenlinjen, roder och köl. Måla därefter ett lager till om detta är nödvändigt.

Har du målat med en epoxiprimer innan kan det vara bra att kolla upp om färgen skall målas vått i vått, är du osäker kan du kontakta oss på hej@moory.se. 

8. Polering av din båt 

När du ska polera bör du alltid börja med att tvätta båtens skrov med ett alkaliskt avfettningsmedel och färskvatten. Vi rekommenderar att använda Abnet även här.

Om du har en båt med mycket oxid och repor börjar du med en båtrubbing (ett grovt polermedel). Avsluta sedan med en båtpolish (ett fint polermedel). Har din båt endast smårepor så kan du skippa första steget med båtrubbing och gå direkt på båtpolish. För enklast och snabbast polering: använd en polermaskin, vill du istället få lite extra vardagsmotion eller har en liten båt eller yta som skall poleras så kan du använda dig av handpolering. Oavsett vad så applicerar du kluttar med polermedel på polersvampen / polerrondellen och stryker försiktigt på produkten på skrovet. Arbeta i ytor om omkring 80 X 80 centimeter och dra både lodräta och vågräta linjer. Öka hastigheten stegvis i takt med att trissan är ordentligt mättad. Ta bort den överflödiga rubbingen med en mikrofiberduk och låt därefter produkten torka in. 

Läs också: Vad är skillnaden mellan en oscillerande och en roterande polermaskin?, Vilken trissa ska jag använda vid polering av skrovet? & Hur polerar man båten på bästa sätt, och vad behöver man?

9. Polering av metall

Om metalldetaljerna på din båt är mycket korroderade kan du rugga upp detta med hjälp av en mikrofiberrondell och därefter efterslipa ytan med våtslippapper. Applicera metallpolish i ett tunt skikt. Börja sakta och öka farten efterhand. Avsluta med att torka av ytan med en mikrofiberduk. 

10. Avsluta med att vaxa båten 

Avsluta hela processen genom att vaxa båten. Här finns det egentligen två alternativ: hårdvax och sprayvax.

Hårdvax: applicera vaxet i cirkulära rörelser med en mikrofiberduk och låt sedan torka till en mjölkig, matt yta. Med en polermaskin kan du sedan polera bort överskottet. 

Sprayvax: spraya på vaxet i ett jämnt och tunt lager, arbeta sedan in det med cirkulära rörelser. Detta gör du enklast med en mikrofiberduk. Låt sprayvaxet torka enligt tillverkarens anvisningar. Torktiden kan variera beroende på produkt och omgivande temperatur. När sprayvaxet har torkat, använd en ny mikrofiberduk för att polera ytan i cirkelrörelser. Detta kommer att avlägsna eventuell överskottsvax och ge båten en glansig finish.

När hela processen är genomförd kommer du genast uppleva ett magiskt resultat och din båt kommer kännas som sprillans ny! Vaxet ger också bra avrinning, vilket gör att vatten och smuts rinner av. Vissa vax innehåller även UV-skydd och liknande vilket bevarar båtens lack eller gelcoat.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar