Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

VHF – vad är det och hur används det?

Säkerhet till sjöss handlar inte bara om att ha flytväst och säkerhetsselar ombord. För att kunna anropa sjöräddning vid sjönöd när du är långt ute till havs behövs VHF. VHF står för Very High Frequency och är en högfrekvent radiosändare / mottagare speciellt anpassad för sjöfart. Anropen går ut över en avsedd kanal (kanal 16) till sjöräddning, kustbevakning och andra båtar med VHF-radio ombord.

I det här inlägget går vi igenom allt du behöver veta om VHF samt vad du behöver göra innan du skaffar en egen VHF-enhet till din båt.

Bild på handhållen vhf radio ombord på båt
Handhållen vhf radio ombord på båt

Varför ska man ha en VHF ombord på båten?

Mobiltelefoner är som bekant ökänt känsliga för vatten. Inte heller kan man lita på att det finns mobiltäckning långt ute till havs eller inne i djupa vikar. En VHF-enhet ombord gör att du så gott som alltid kan nå andra båtar och kustradiostationer. Med andra ord är detta en extra livlina om en nödsituation skulle inträffa. VHF-enheter har en särskild nödknapp (Distress alert) som skickar ut ett nödanrop med aktuella GPS koordinater till sjöräddning, kustradio och närliggande båtar. Detta gäller dock endast enheter utrustade med GPS.

En VHF är även bra vid andra situationer till havs. Skulle du till exempel vara i akut behov av en läkare kan du komma i kontakt med en sådan direkt via kustradion. Kustradion kan också informera om allt från aktuella väderförhållanden till råd och expertis krig lokala farvatten. Med VHF-radio kan du även kontakta andra båtar i området och be om hjälp, eller själv komma till undsättning.

Hur fungerar en VHF?

Alla VHF-enheter (både handhållna och stationära) fungerar i stort sett på samma sätt. VHF:en är inställd på kanal 16 (156,8 Hz) som är den primära frekvensen för nödanrop till sjöss. Fartyg i yrkestrafik är skyldiga att passa på kanal 16 och 70 (digital nödanropskanal över DSC). Fritidsbåtar behöver ej hålla en lika strikt passningsskyldighet. Enheten är utrustad med mikrofon med vilken du kan sända röstanrop och kommunicera med kustradio och andra båtar. 

Vidare är de flesta VHF-enheter utrustade med en Distress-knapp som skickar ut ett automatiskt nödmeddelande med din båts namn och aktuella position till sjöräddning och närliggande båtar. Denna knapp är vanligtvis placerad under ett rött lock. Detta för att minska antalet falska nödanrop. Här hittar du en lathund för hur nödanrop ska göras

Andra vanliga funktioner är till exempel en kanal 16-knapp som tar dig direkt till kanal 16. Det brukar även finnas en Dual Watch-funktion som låter dig passa två frekvenser samtidigt. Vidare brukar det även finnas en Squelch-ratt som har till uppgift att minska brus och förbättra mottagarens känslighet.

För att få använda VHF radio på din båt krävs certifikat

För att få använda VHF-radio i din båt krävs ett så kallat short range certificate (vanligen förkortat SRC). Dessa intyg ges ut av Nämnden för båtlivsutbildning efter avklarad utbildning och godkänd tentamen. Du kan läsa mer om vad provet går ut på samt ansöka om tillstånd här

Utöver SRC behöver du dessutom ett VHF-licens. Dessa ansöker du om på Post och telestyrelsens hemsida. I samband med att du får din licens så tilldelas du även ett unikt MMSI-nummer, individuella anropssignaler samt radiocertifikat. 

MMSI (Maritime Mobile Service Identifier) 

MMSI är ett unikt 9-siffrigt nummer som används för att identifiera din båt vid kommunikation över VHF, AIS och EPIRB, m.m. I Sverige börjar de flesta MMSI-nummer på antingen 265 eller 266. Detta nummer följer i regel med båten vid försäljning. Detta betyder att om din nya båt saknar ett MMSI så måste du ansöka om ett nytt.

Anropssignal

Anropssignaler är unika signaler som ska användas vid talkommunikation över VHF. Yrkesfartyg tilldelas anropssignaler automatiskt när de registreras i Transportstyrelsens fartygsregister (krav för alla yrkesfartyg och båtar över 15 meter). Fritidsbåtar får anropssignaler i samband med att deras ägare får tillstånd att använda VHF. Anropssignalen står alltid på tillståndet.

Radiotillstånd

Utöver ett SRC certifikat så behöver du ha ett radiocertifikat som visar vilken behörighet du har att använda radioutrustning ombord på din båt. Radiotillståndet utfärdas av Post och telestyrelsen.

Alpha, Bravo, Charlie, osv…

Ett krav för att bli godkänd är att kunna det internationella bokstaveringsalfabetet. Kolla dina kunskaper i vårt test här.

Ska jag välja en stationär eller handhållen VHF?

På marknaden finns två typer av VHF – stationär eller handhållen (mobil). Vilken man ska välja beror på vilka behov man har.

Den klassiska stationära VHF-enheten har en längre räckvidd än den handhållna. Detta beror på att uteffekten är högre (upp till 25 W) men också att radiosignalerna sänds ut via en avsedd antenn uppe i masten. Handhållna VHF-enheter är smidiga att ha i fickan om man behöver lämna styrhytten, men har som sagt en lägre uteffekt (upp till 5 W). Mobil VHF-radio är mycket användbart i till exempel livbåtar och i jollar.

Stationär VHF-radio är vanligtvis kopplad till båtens elförsörjning medan de handhållna går på batteri. Skulle man ha otur i oturen och förlora strömmen ombord kan man ha en handhållen VHF-enhet att använda i nödfall.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar