I den här guiden går vi igenom förbehandlingen som krävs för bottenmålning med Hempels bottenfärger för dig som har en omålad båt. Är båten redan målad med bottenfärg ska du istället läsa guiden ”hur förbehandlar jag för att måla Hempels bottenfärger på en redan målad yta.”
Innehållsförteckning
Grundförutsättningar
Att måla bottenfärg kräver att du vet vilken typ av bottenfärg som sitter på båten sedan tidigare. Om du inte vet detta kan du läsa vår guide om hur du avgör vilken bottenfärgstyp du har.
Slutresultatet blir aldrig bättre än grundarbetet så det är bara att sätta på snickarbyxorna, fylla termosen och pallra sig ner till båten. Kom ihåg att vi supergärna hjälper till om du har specifika frågor – maila oss på hej@moory.se eller ring oss på 08 – 25 15 46.
Plastbåt – glasfiber eller gelcoat
En gelcoat-ren båt har du om du köpt en ny båt eller gjort hästjobbet att sanera din ögonstens botten från ett gammalt färgsystem. Gelcoat är ett fantastiskt material på alla sätt, men det behöver skyddas då det tyvärr inte är ett helt vattentätt. Detta görs med epoxigrundfärg (som även kallas Epoxi Primer). När du ska måla med en Hempel-bottenfärg ska du använda Hempel Light Primer som epoxigrund.
Produkter som används i detta avsnitt
- Hempel Degreaser eller Hempel Pre-Clean (avfettande medel)
- Hempel Light Primer
- Hempel Underwater Primer (valfritt)
- Hempels förtunning 845
- Maskeringstape för vattenlinjen (Tesa 4439 precision)
- Rollerset för epoximålning
- Rörpinne
- Tråginsatser
- Blandningskärl
- Cirka 5 st skumgummirullar
- Torrslipapper (P80 – P120)
- Våtslipapper (P150 – P180)
Såhär gör du
- Skölj ytan med färskvatten och Hempel Pre-Clean och låt torka.
- Tejpa vattenlinjen med maskeringstejp där du vill ha den (vill du veta hur du får en rak vattenlinje kan du läsa mer om att tejpa här), välj en tejp av hög kvalitet som tål att sitta kvar under hela den tänkta målningsproessen. Vi rekommenderar Tesa 4439 Precision som tål att sitta länge, vilket behövs när du målar med epoxi.
- Rengör ytan ordentligt med Hempel Degreaser – Hempel Pre-Clean funkar också, men är lite mer svårjobbad. En ny båt har en hinna av vax och släppmedel från tillverkningsprocessen, men detta steg skall även göras om du slipat ned botten. Om den inte avlägsnas kommer epoxifärgen att fästa dåligt på ytan. Häll lite Degreaser på en mjuk luddfri trasa och bearbeta ytan lätt – cirka 2 m² i taget. Tänk att du torkar av ett bord med en disktrasa ungefär – både avseende rörelse och tid du ska lägga per “område”.
- Slipa ytan (torrslipa) med sandpapper P80 – 120.
- Avlägsna damm och skölj med färskvatten igen.
- Blanda bas och härdare noggrant (cirka 5 – 10 minuter) enligt det blandningsförhållande som står på burken. Viktigt att tänka på här är färgens brukstid / potlife – dvs. hur länge du kan arbeta med den blandade produkten innan den härdar. Light Primer har en brukstid på 6 timmar vid 20°C, men det varierar beroende på temperatur. Det är bättre att blanda för lite färg och blanda flera gånger än tvärtom – då slipper du riskera att färgen härdar innan du är färdig.
- Låt blandningen av färg (bas) och härdare stå ca 10 minuter efter blandning så att alla luftbubblor som uppkommit vid blandningen försvinner. Glöm inte att förtunna det första lagret 20% med förtunning 845. Detta står även på burken eller i det medföljande produkdatabladet.
- Häll en lagom mängd i ett tråg och börja rolla första lagret – ca 1 – 2 m² i taget. Enklast är att rolla primern med en skumgummiroller, trots att epoxin kommer att lösa upp skumgummit. Du kommer behöva byta hylsa ungefär en gång varje halvtimme, men jämfört med filtrulle och pensel ger skumgummi (trots kortare livslängd) ett överlägset resultat.
- Vi rekommenderar alltid att köpa epoxifärg (Light Primer i detta fall) i två olika kulörer så du enkelt kan se var du har målat och inte mellan varje strykning. Light Primer kommer i grå, off-white och blå. Lämpligtvis väljer du två kulörer av Light Primer som är så lika ditt avslutande lager bottenfärg som möjligt (för att minimera risken för genomlysning). Ska du måla med vit bottenfärg rekommenderar vi sålunda off-white och grå som de två kontrasterande kulörerna för Light Primer – och så ser du till att det sista lagret primer är den vita (off-white) nyansen.
- Rolla sedan minst fyra oförtunnade lager enligt övermålningsintervallet som specificeras på burken (exempelvis: för Light Primer måste du vänta 8 timmar mellan lagren vid 10°C). Mitt tips är att rolla ett lager precis när du kommer till båten och ett precis innan du åker hem – då hinner man måla alla lager på en helg. Tänk på att byta rollerhylsa minst en gång per lager för bästa resultat. Går det mer än 24 timmar mellan lagren måste du våtslipa (med korn P150 – P180) lätt innan du kan föra på nästa lager.
- Att använda grundfärg / vidhäftningsprimer mellan epoxigrund och bottenfärg är inget måste, men skulle bottenfärgen mot förmodan släppa efter en säsong måste du måla ett lager epoxi innan du kan måla på med ny bottenfärg. Använder du vidhäftningsprimer slipper du detta. Du har dessutom längre tid på dig att måla med bottenfärgen – med en vidhäftningsprimer kan du vänta hur länge som helst, medan om du målar direkt på epoxi så måste du måla inom ungefär 1 – 3 timmar (beroende på luftfuktighet). Om du vill använda grundfärg / vidhäftningsprimer ska du välja Hempel Underwater Primer, och det är nu du lägger på den (beskrivning i steg 12). Vill du inte använda en vidhäftningsprimer så struntar du helt enkelt i det och målar bottenfärgen rakt på epoxin (beskrivning steg 12) – vi beskriver målningen på varje produktsida för varje bottenfärg.
- Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun – det du ska ha på (oavsett om det är vidhäftningsprimer eller bottenfärg) ska på innan epoxiytan är helt torr. Detta kallas att man lägger färgerna “vått-i-vått” dvs. att epoxigrundfärgen fortfarande är lite klibbig när vidhäftningsprimern appliceras. Trycker du tummen mot ytan och ser ditt fingeravtryck på båten men får ingen färg på fingret – perfekt, då är det dags att måla. Det brukar ta mellan 1-3 timmar för epoxifärgen att torka till rätt klibbighet.
- Om du valde att måla bottenfärgen direkt på epoxin: grattis – du är färdig! Om du valde att använda en vidhäftningsprimer så är du nu redo att måla med bottenfärg. Läs vår guide kring din specifika färg – den anges på varje bottenfärgs produktsida.
Metallbåt – stål och aluminium
Stål och aluminium är ju till skillnad från glasfiber / gelcoat helt vattentätt – men å andra sidan är det mycket känsligare mot korrosion exempelvis rost. Därav behövs en barriär mellan metallen och luft/vatten. På en båt använder vi oss av epoxibaserad grundfärg som barriär: Hempel Light Primer.
För att uppnå fullgod barriär behövs en täthet på epoxifärgen om 300 my, vilket motsvarar ungefär 5 lager – vilket alltså är vår rekommendation. Det är dock värt att nämna att fler lager (typ upp till 8 lager är toppen) gynnar dig i framtiden – det resulterar i ett långvarigt korrosionsskydd och mindre underhållsarbete då dessa lager kan fungera som “slitlager” före kommande målningar.
Produkter som används i detta avsnitt
- Hempel Pre-Clean (avfettande medel)
- Hempel Light Primer
- Hempel Underwater Primer (valfritt)
- Hempel förtunning no. 845
- Maskeringstape för vattenlinjen (Tesa 4439 precision)
- Rollerset för epoximålning
- Tråginsatser
- Cirka 5 st skumgummirullar
- Rörpinne
- Blandningskärl
- Torrslipapper (P60 – P120)
- Våtslipapper (P150 – P180)
Såhär gör du
- Innan du börjar måla på Light Primer är det viktigt att ytan är helt ren och fri från korrosion. Enklast är att högtryckstvätta ytan ordentligt med färskvatten och använda någon form av avfettning (till exempel Hempels Pre-Clean).
- Tejpa vattenlinjen med maskeringstejp där du vill ha den (vill du veta hur du får en rak vattenlinje kan du läsa mer om att tejpa här), välj en tejp av hög kvalitet som tål att sitta kvar under hela den tänkta målningsproessen. Vi rekommenderar Tesa 4439 precision.
- Aluminium: Torrslipa ytan matt med slipapper lämpligt för aluminium P60 – P120, ju grövre repmönster desto bättre kommer färgen att vidhäfta bättre. Dock ska du inte använda papper grövre än P60. Alternativt torrblästra med icke metalliska slipmedel.
- Stål: Blästra ytan enligt Sa2.5 (svensk standard, nära vit metall) eller slipa med grovt slippapper, dock är det otroligt viktigt att det inte finns några spår av korrosion. Läs mer om svensk standard här.
- Var noga med att avlägsna allt damm och skölj med färskvatten efter du slipat.
- Direkt efter du förbehandlat metallen är det viktigt att du börjar måla det första lagret. Detta för att renslipad metall förorenas och korroderar väldigt snabbt.
- Blanda bas och härdare noggrant (ca 5 – 10 minuter) enligt det blandningsförhållande som står på burken. Viktigt att tänka på här är färgens brukstid / potlife – dvs. hur länge du kan arbeta med den blandade produkten innan den härdar. Light Primer har en brukstid på 6 timmar vid 20°C, men det varierar beroende på temperatur. Det är bättre att blanda för lite färg och blanda flera gånger än tvärtom – då slipper du riskera att färgen härdar innan du är färdig.
- Låt kärlet stå ca 10 minuter efter blandning så att alla luftbubblor som uppkommit vid blandningen försvinner. Glöm inte att förtunna det första lagret 20 % med förtunning 845.
- Häll en lagom mängd i ett tråg och börja rolla första lagret – ca 1 – 2 m² i taget. Enklast är att rolla primern med en skumgummiroller, trots att epoxin kommer att lösa upp skumgummit. Du kommer behöva byta hylsa ungefär en gång varje halvtimme, men jämfört med filtrulle och pensel ger skumgummi (trots kortare livslängd) ett överlägset resultat.
- Vi rekommenderar alltid att köpa epoxifärg (Light Primer i detta fall) i två olika kulörer så du enkelt kan se var du har målat och inte mellan varje strykning. Light Primer kommer i grå, off-white och blå. Lämpligtvis väljer du två kulörer av Light Primer som är så lika ditt avslutande lager bottenfärg som möjligt (för att minimera risken för genomlysning). Ska du måla med vit bottenfärg rekommenderar vi sålunda off-white och grå som de två kontrasterande kulörerna för Light Primer – och så ser du till att det sista lagret primer är den vita (off-white) nyansen. Tänk på att temperaturen på metallytor kan skilja sig markant från omgivningstemperaturen, är det 5 °C i luften är skrovet kallare – inte lämpligt att måla.
- Rolla sedan minst fyra oförtunnade lager enligt övermålningsintervallet som specificeras på burken (exempelvis: för Light Primer måste du vänta 8 timmar mellan lagren vid 10 °C). Mitt tips är att rolla ett lager precis när du kommer till båten och ett precis innan du åker hem, då hinner man måla alla lager på en helg. Tänk på att byta rollerhylsa minst en gång per lager för bästa resultat. Går det mer än 24 timmar mellan lagren måste du du våtslipa med korn P150 – P180 lätt innan du kan föra på nästa lager.
- Att använda grundfärg / vidhäftningsprimer mellan epoxigrund och bottenfärg är inget måste, men skulle bottenfärgen mot förmodan släppa efter en säsong måste du måla ett lager epoxi innan du kan måla på med ny bottenfärg. Använder du vidhäftningsprimer slipper du detta. Du har dessutom längre tid på dig att måla med bottenfärgen – med en vidhäftningsprimer kan du vänta hur länge som helst, medan om du målar direkt på epoxi så måste du måla inom ungefär 1 – 3 timmar (beroende på luftfuktighet). Om du vill använda grundfärg / vidhäftningsprimer ska du välja Hempel Underwater Primer, och det är nu du lägger på den (beskrivning i steg 13). Vill du inte använda en vidhäftningsprimer så struntar du helt enkelt i det och målar bottenfärgen rakt på epoxin (beskrivning steg 13) – vi beskriver målningen på varje produktsida för varje bottenfärg.
- Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun – det du ska ha på (oavsett om det är vidhäftningsprimer eller bottenfärg) ska på innan epoxiytan är helt torr. Detta kallas att man lägger färgerna “vått-i-vått” dvs. att epoxigrundfärgen fortfarande är lite klibbig när vidhäftningsprimern appliceras. Trycker du tummen mot ytan och ser ditt fingeravtryck på båten men får ingen färg på fingret – perfekt, då är det dags att måla. Det brukar ta mellan 1-3 timmar för epoxifärgen att torka till rätt klibbighet.
- Om du valde att måla bottenfärgen direkt på epoxin: grattis – du är färdig! Om du valde att använda en vidhäftningsprimer så är du nu redo att måla med bottenfärg. Läs vår guide kring din specifika färg – den anges på varje bottenfärgs produktsida.
Andra varumärken än Hempel?
Merparten av denna guide går att applicera på bottenfärger från andra fabrikat än Hempel – men vissa produktrekommendationer, tillvägagångsätt och tidsangivelser kan skilja. Om du vill måla med ett annat märke rekommenderar vi istället att du läser någon av följande guider: