Hur tjock / grov ankarlina du ska välja beror framförallt på en enda sak: vikten på din båten. Poängen med en ankarlina är ju att få båten att ligga still, och då måste den orka hålla i båten. Många rekommenderar därför att man helt enkelt tar en så grov ankarlina som möjligt. Problemet med detta är att du får en onödigt dyr ankarlina som dessutom är tyngre att hantera.
Här går vi igenom generella rekommendationer för grovlek / diameter på din ankarlina och ger dessutom några tips på hur du ska tänka.
Generella rekommendationer
Vikten på din båt är det som avgör. Nedan är en enkel tabell som, utifrån båtvikt, berättar vilken grovlek som rekommenderas.
Båtens vikt | Rekommenderad grovlek / diameter på ankarlinan |
---|---|
Upp till 2 ton | 10 mm |
Upp till 3.5 ton | 12 mm |
Upp till 6 ton | 14 mm |
Upp till 10 ton | 16 mm |
Över 10 ton | 18 mm |
Varför inte bara ta den tjockaste?
En grövre ankarlina är förstås ”säkrare” – punkt slut. Men – det blir både dyrare och jobbigare att hantera en för grov ankarlina. I värsta fall kanske den inte ens passar i din knap eller pollare. När du sen ska dra upp ankaret så blir det tyngre och jobbigare att hantera. Har du ett ankarspel så är det förstås bara att tuta och köra med en jättegrov ankarlina, men för alla oss som hanterar den med kroppen så är det mycket bättre att följa våra rekommendationer ovan.
Läs mer
Vi har skrivit fler guider om både ankarlinor i synnerhet och förtöjning i allmänhet. Nedan är ett urval av guider vi tycker du borde kolla in: