Varukorg

PÅSKKAMPANJ – REA på gummibåtar & elmotorer

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Självpolerande eller hård bottenfärg?

När du köper bottenfärg till båten finns det två typer att välja mellan: hårda eller självpolerande. Här går vi igenom fördelarna med de båda, och hjälper dig att välja rätt mellan dessa två typer. Det finns flera andra aspekter att ta hänsyn till innan du kommer fram till ditt slutgiltiga val av bottenfärg (såsom miljöaspekten, din hemmahamn och din båts fart). Läs gärna hela vår guide ”Så väljer du rätt bottenfärg”.

Först ut: vilken färg har du idag?

Det är enkelt att lista ut vilken typ av bottenfärg du har idag: dra med ett blött finger på färgen. Om du får färg på fingret har du en självpolerande bottenfärg – om du inte får något på fingret så har du en hård bottenfärg.

Det absolut enklaste – och oftast bästa – vlaet är att köpa samma bottenfärg som redan sitter på båten. På det viset blir förarbetet minimalt. Är det en självpolerande färg spolar du bara av den. Är det en hård färg är det bara att slipa lite lätt (eller använda en grundfärg / primer) före målning. Sen är det bara att måla! Undantaget till detta är tunnfilmsfärger (såsom International VC17) som kan målas direkt på den gamla VC17-ytan.

Den enda anledningen att inte välja samma bottenfärg som tidigare är om du bytt hemmahamn, du är missnöjd med den, du vill byta till ett miljövänligare system, eller om du helt enkelt inte vet vilken bottenfärg du har idag. Läs isåfall vidare!

Självpolerande eller hård bottenfärg – det korta svaret

En hård bottenfärg är alltid det bästa valet utifrån perspektivet ”vilken skyddar bäst mot beväxning”. Detta är sant oavsett om du har skaffat en ny omålad båt, redan har en hård bottenfärg, eller om du är redo att göra jobbet att byta från en självpolerande bottenfärg till en hård bottenfärg. En självpolerande bottenfärg är däremot mycket mer underhållsfri.

Fördelarna med hård bottenfärg är att den, jämfört med en självpolerande bottenfärg, ger lägre friktion i vattnet vilket ger lägre bränsleförbrukning och / eller högre hastighet, att den inte kladdar av sig och att den är enklare att rengöra. Hårda bottenfärger finns både som kopparbaserade och biocidfria varianter – det kan du ta ställning till i nästa steg beroende på preferens och hemmahamn. Vi kallar detta ”Steg 2” i våra filter.

En självpolerande bottenfärg är det bästa valet om du redan har en sådan och inte vill göra jobbet med att byta system. Fördelarna med självpolerande bottenfärg är nämligen att den kräver minst förarbete om du redan har en denna typ av färg på båten. Självpolerande bottenfärger finns både som kopparbaserade och biocidfria varianter – du kan välja väg i nästa steg.

Det lite längre svaret

Det är förstås inte så enkelt att en hård bottenfärg alltid är det bästa valet för dig. Det finns fördelar med båda typerna av bottenfärg. Läs om de olika färgtyperna nedan och ta ett eget beslut – eller hör av dig på hej@moory.se så hjälper vi dig.

Översikt över de två typerna av bottenfärg

Självpolerande bottenfärgerHårda bottenfärger
Gjord för att släppa tunna färgskikt efter hand så att beväxning inte får fästeGjord för att skapa en slät hård yta som inte färgar av sig
Finns med och utan biocider som skydd mot beväxningFinns med och utan biocider och med och utan hydrogel som skydd mot beväxning
Enkel att måla och kräver inget underhåll under säsongKan behöva tvättas under säsong för att ta bort beväxning (om det är en biocidfri färg)
Behöver bara spolas av med högtryckstvätt innan du målar för nästa säsongBör slipas lätt innan den övermålas för att den nya färgen ska få fäste

Självpolerande bottenfärger

En självpolerande bottenfärg (eller ”polerande bottenfärg” som de också kallas) fungerar genom att färgen sakta men säkert släpper från skrovet. Beväxningen som satt sig på färgen ramlar helt enkelt av. Det innebär för all del att du måste måla nya lager varje säsong men i gengäld är det superenkelt. Du behöver inte slipa båten – det räcker med att spola av eventuella beläggningar, smuts och damm med färskvatten innan du målar. Många nöjer sig med att spola av med högtryckstvätt vid båtupptagningen och därefter målar dom ny färg på våren. Notera dock att spolvattnet måste samlas upp på något sätt om enligt din båtklubbs eller kommuns regler.

Självpolerande bottenfärg går utmärkt att måla på en hård bottenfärg. Den enkla vägen är helt enkelt att rugga upp ytan på den hårda färgen lite försiktigt med ett fint slippapper (typ P120).

Om du skall måla en båt som idag helt saknar bottenfärg rekommenderar vi dig absolut att måla med en hård bottenfärg. Om du dock ändå vill välja en självpolerande bottenfärg behöver du först använda en grundfärg / primer.

Se alla självpolerande bottenfärger →

Hårda bottenfärger

Fördelarna med hård bottenfärg är som sagt att den ger lägre friktion i vattnet vilket ger lägre bränsleförbrukning och / eller högre hastighet, att den inte kladdar av sig och att den är enklare att rengöra.

När du målar en hård bottenfärg på en befintlig hård bottenfärg behöver du bara rugga upp ytan lite försiktigt med ett slippapper (typ P120). Därefter kan du måla! Undantaget är som redan nämnts ovan tunnfilmsfärger som International VC17 som du alltså kan måla direkt på den tidigare VC17-ytan.

Du kan inte måla en hård bottenfärg direkt på en självpolerande bottenfärg – då skulle den släppa direkt och försvinna. För att lyckas med detta måste du göra en av två olika saker – den ena enklare och den andra bättre. Antingen väljer du den enkla vägen och målar på en spärrskiktsprimer på den självpolerande bottenfärgen. När den har torkat kan du därefter måla på din hårda bottenfärg.

Eller också väljer du att göra den lite mer omständiga – men bättre – vägen och avlägsnar hela den självpolerande bottenfärgen ner till den epoxigrundfärg som finns innanför. Lyckas du behålla ett oskadat skick epoxigrundfärg längst in kan du måla hård bottenfärg direkt på den. Om du dock skulle råka slipa hål på epoxigrundfärgen här och där (eller är osäker i denna fråga) behöver du måla ett nytt lager epoxigrundfärg. Därefter kan du till sist måla den nya hårda bottenfärgen.

Om du skall måla en hård bottenfärg på en båt som idag helt saknar bottenfärg behöver du först använda en epoxigrundfärg innan du målar på det slutliga lagret med hård bottenfärg.

Se alla hårda bottenfärger →