Det primära syftet med en bottenfärg är att hålla beväxning borta. Detta innebär att alla båtar bör ha en bottenfärg – så enkelt är det bara. Men vilken av alla varianter ska du välja? I den här guiden går vi igenom vad som påverkar ditt val av bottenfärg.
Sammanfattning
- Det enklaste är att välja precis samma bottenfärg (eller åtminstone samma bottenfärgstyp) som du redan har
- Ta hänsyn till regelverket kring kopparhalter utifrån din hemmahamn
Innehållsförteckning
En genväg: välj samma bottenfärg som tidigare
Det absolut enklaste, och oftast bästa, valet är enkelt: köp samma bottenfärg som redan sitter på båten. På det viset blir förarbetet minimalt.
- Har du en självpolerande färg spolar du bara av den före målning – se alla självpolerande bottenfärger
- Har du istället en hård bottenfärg är det bara att rugga upp ytan lite lätt med slippapper (P120) eller använda en grundfärg / primer före målning. Sen är det bara att måla – se alla hårda bottenfärger
Den enda anledningen att inte välja samma bottenfärg som tidigare är om du bytt hemmahamn, du är missnöjd med den, du vill byta till ett miljövänligare system, eller om du helt enkelt inte vet vilken bottenfärg du har idag. Läs isåfall vidare!
Nästan en genväg – vår bottenfärgsväljare
Vill du inte använda samma bottenfärg som sist, men inte heller riktigt orkar sätta dig in i alla detaljer kring bottenfärger utan hellre vill ha bra & tydliga rekommendationer… ja – då är vår bottenfärgsväljare helt rätt för dig. Vi ställer några enkla frågor, och på någon minut har du fått fram precis de bottenfärger som passar precis för dig.
Klicka här för att starta bottenfärgsväljaren.
Så väljer du rätt bottenfärg – en komplett guide
Bottenfärg är en del av ett komplett färgsystem (läs mer här) som är ämnad att skydda mot beväxning på en båt. Här skall vi hjälpa dig att välja bottenfärg i två enkla steg.
- Steg 1: Välj typ av bottenfärg
- Steg 2: Välj bottenfärg passande din hemmahamn
- Steg 3: Köp din bottenfärg
Steg 1: Välj typ av bottenfärg
Det finns två typer av bottenfärger: hårda och självpolerande. En hård bottenfärg ger en hård och glatt yta som motverkar beväxning. En självpolerande bottenfärg släpper av sig själv efterhand, och när färgen ”lossnar” så lossnar även beväxningen.
Fördelarna med hård bottenfärg att den ger lägre friktion i vattnet vilket ger lägre bränsleförbrukning och / eller högre hastighet, att den inte kladdar av sig och att den är enklare att rengöra. Fördelar med självpolerande bottenfärg är att den kräver mindre förarbete.
Vilken typ av bottenfärg du ska välja beror på om båten a) är målad eller b) omålad. Nedan kan du se vad som gäller i de olika fallen.
Om båten redan är målad
Om båten redan är målad måste du först avgöra vilken typ av bottenfärg du redan har. Det avgörs enklast genom att du drar ett blött finger på skrovet. Får du färg på fingrarna så har du en självpolerande bottenfärg – annars har du en hård bottenfärg.
Vi rekommenderar alltid att du väljer samma typ av bottenfärg som du redan har. På det viset blir förarbetet minimalt. Nedan har du en översikt över de två olika typerna av bottenfärg. För mer ingående information kan du läsa vår lite mer utförliga jämförelse ”Självpolerande eller hård bottenfärg”.
- Har du en självpolerande färg köper du en ny självpolerande färg igen – du behöver bara spola av båten med färskvatten innan du målar. Notera gärna specialfallet som gäller när du har en snabbgående motorbåt med självpolerande bottenfärg. Här ser du alla självpolerande bottenfärger
- Har du en hård färg är det bara att rugga upp ytan lite lätt med slippapper (P120) eller använda en grundfärg / primer) före målning. Sen är det bara att måla. Här ser du alla hårda bottenfärger. Undantaget till detta är tunnfilmsfärger såsom International VC17 som kan målas direkt på den gamla VC17-ytan.
Om du däremot skulle vilja byta typ av färg behöver du göra lite förarbete. Det finns två nivåer av hur mycket jobb det är – vad du ”borde” göra och vad de flesta istället gör eftersom det faktiskt funkar.
Nuvarande bottenfärg | Ny bottenfärg | Vad du borde göra | Vad som funkar (vad de flesta gör) |
---|---|---|---|
Hård | Självpolerande | Lägga på ett lager grundfärg / primer | Rugga upp ytan med slippapper (typ 120P) |
Självpolerande | Hård | Avlägsna gamla färgen och grundmåla med en epoxiprimer | Lägga på ett lager grundfärg / primer |
Om båten är omålad
Om din båt är omålad (för att den är ny eller för att du har slipat bort all gammal färg) och du alltså inte har någon bottenfärg på idag kan du välja vilken typ du vill.
Då rekommenderar vi att du väljer en hård bottenfärg. De är helt enkelt bättre. Som vi sa ovan är fördelarna med hård bottenfärg att den ger lägre friktion i vattnet vilket ger lägre bränsleförbrukning och / eller högre hastighet, att den inte kladdar av sig och att den är enklare att rengöra. Dessutom börjar fler och fler båtklubbar förbjuda självpolerande bottenfärger eftersom de kladdar av sig mellan båtar vid sjösättning. Med en hård bottenfärg är du alltså framtidssäker även om din båtklubb ännu inte förbjudit de självpolerande. Här ser du alla hårda bottenfärger
Steg 2: välj bottenfärg passande din hemmahamn
Var din hemmahamn är styr vilka bottenfärger du kan välja mellan (dvs vilka bottenfärger som är godkända för din hemmahamn). Det finns helt enkelt ett regelverk som styr hur pass mycket koppar en bottenfärg får innehålla för olika områden. Du kan läsa mer i vår guide ”Vilken bottenfärg är godkänd för mig” eller titta på den enkla översiktstabellen nedan.
Område | Problem med havstulpaner & beväxning | Tillåten kopparhalt | Länk till godkända färger |
---|---|---|---|
Insjöar & norrlandskusten | Lågt | Ingen | Biocidfria bottenfärger |
Ostkusten | Medel | Medel | Ostkustfärger |
Västkusten | Högt | Hög | Västkustsfärger |
Steg 3: Köp din bottenfärg på basis av både steg 1 och steg 2
Nu vet du vilken typ av bottenfärg du ska och vilken bottenfärg som är passande för din hemmahamn. Bingo – då är det bara att beställa! Klicka på rätt länk i tabellen nedan.
Självpolerande bottenfärg | Hård bottenfärg | |
Insjöar & norrlandskusten | Se dina alternativ här | Se dina alternativ här |
Ostkusten | Se dina alternativ här | Se dina alternativ här |
Västkusten | Se dina alternativ här | Se dina alternativ här |
Är du fortfarande osäker? Hör av dig på hej@moory.se så hjälper vi dig!
Lite mer information
En båt behöver ett komplett färgsystem
Vi vill gärna påminna om att bottenfärg inte är det enda du behöver när du skall måla botten på din båt. En båt behöver ett komplett färgsystem – förutom själva konstruktionen av båten som ju består av alla möjliga typer av material – till exempel glasfiber, komposit, aluminium, stål eller trä. Ett komplett färgsystem för båtskrov under vattenlinjen har vanligen följande lager (inifrån och ut):
- Gelcoat – för att ge en slät yta (endast på glasfiber-skrov)
- Epoxiprimer – för att skapa en fuktspärr (dvs. så att vatten inte tränger in eller skydda aluminium eller skrov mot korrosion) och för att ge god vidhäftning till bottenfärgen
- Bottenfärg – för att hålla beväxning borta
Ett specialfall: självpolerande färg på snabbgående motorbåt
Typen av båt har ingen direkt påverkan på vilken bottenfärg du kan välja – men båtens hastighet påverkar.
En hård bottenfärg är lämplig för alla hastigheter, men en självpolerande bottenfärg kan ha begränsningar. Detta beror helt enkelt på att hela poängen med en självpolerande färg är att den släpper av sig själv efterhand, och i för höga hastigheter kan den släppa för mycket.
Vi anger varje bottenfärgs rekommenderade maximala hastighet på varje produktsida (under ”Detaljer”), och vi har också ett filter på alla bottenfärgsavdelningar där du kan filtrera fram färger som passar en given hastighet.
