Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Hur polerar man båten på bästa sätt, och vad behöver man?

Att polera* båten är bland det viktigaste du gör under vårrustningen. Det är ett antal steg som bör göras, och de bör göras i rätt ordning. Är du nybliven båtägare kan det verka som en djungel. Här går vi därför igenom de olika stegen och ger dig en bra inköpslista på allt du behöver. Denna guide riktar sig till dig med plastbåt – om du har en aluminiumbåt ska du istället läsa vår guide ”hur polerar man en aluminiumbåt?”.

Det enkla sättet

Om du vill ha ett enkelt båtliv och kan stå ut med att grannarna på båtklubben inte tycker du är en ”riktig sjöbuse” så finns det en superenkel lösning: Lefant NanoPolish. Det är en ”all-in-one”-produkt som både polerar, skyddar & förseglar i ett enda svep. Den håller båten fräsch länge (lätt en säsong) och du kan med fördel applicera lager på lager. Hur enkelt, ekonomiskt och bra som helst!

Om du vill vara superdupersnabb och få absolut bästa resultat rekommenderar vi varmt att du använder en oscillerande polermaskin, men eftersom produkten i sig är så effektiv går det nästan precis lika bra med en vanlig polerduk, men om man vill få ett extra bra och snabbt resultat rekommenderas polermaskin.

Har båten stått utomhus på vintern så kan du behöva lite mer grovrengöring. Innan du applicerar polish är det viktigt att rengöra båten från grus och smuts som annars kan orsaka repor. Har du tidigare vaxat båten rekommenderas ett alkaliskt allrengöringsmedel, men om det bara rör sig om smuts så kan du använda i princip vilket rengöringsmedel som helst, men vi rekommenderar NOCK Pro innan du applicerar NanoPolish.

Det ”korrekta” sättet

Om du vill vara lite mer noggrann, få mer stilpoäng på klubben eller helt enkelt har ett väldigt smutsigt skrov så behöver du utföra några fler steg än det enkla sättet:

Steg 1 – rengöra skrovet

Det absolut första du ska göra är att rengöra skrovet noggrant. Under säsongen och vinterförvaringen har skrovet garanterat fått både fett, sot och annan smuts på sig.

För en normalsmutsig båt rekommenderar vi NOCK Pro Det är en högeffektiv testvinnare som dessutom går att använda lite överallt på båten – dvs. inte bara på skrovet.

Om ditt skrov har missfärgningar i plasten (t.ex. gulnad plast vid vattenlinjen eller missfärgningar av rost och/eller avgaser) så rekommenderar vi ett rengöringsmedel med oxalsyra – exempelvis NOCK Sandö. Oxalsyra är en slags syra som funkar som ett blekningsmedel, och på ett skrov blir det en extra tuff rengörare som återställer färgen. Observera att detta inte är ett alternativ till NOCK Pro ovan, utan ett komplement. Du använder alltså först rengöring med oxalsyra – NOCK Sandö – på de missfärgade områdena, och använder sen NOCK Pro till resten av skrovet. Den gula randen kan inte poleras bort och kommer annars att synas – tråkigt när man ändå lägger ner tiden på att få det snyggt!

Steg 2 – rubbing

Om skrovet är matt, eller om du inte har vaxat den på länge så rekommenderar vi att använda en rubbing. Det är ett grovkornigt polermedel som slipar bort allt ifrån repor & oxid till matta ytor och smuts. Vi rekommenderar Hempel Rubbing Liquid.

Om du bara är på gränsen till att behöva rubbing kan du välja Lefant Rubbing – det är en finare rubbing som är mer skonsam mot gelcoaten, men som alltså inte ger riktigt samma avverkning som Hempels modell.

Om du har små områden där smuts och märken satt sig såpass djupt i plasten och där rubbingen inte räcker rekommenderar vi att du kompletterar med Autosols kromglans för just dessa områden. Detta är mer eller mindre ett flytande slippapper med aluminiumoxid som slipmedel, så använd det inte i onödan, utan bara på de platser där det faktiskt behövs.

Steg 3 – polish

Nu börjar det roliga, tillfredsställande och superviktiga arbetet! Polish ger en högblank, supersnygg yta på båten, samtidigt som den även tar bort mindre repor och smuts. Väljer du en polish med kombinerat vax så ges inte bara en snygg finish, utan också ett bra skydd som skyddar gelcoaten mot UV-strålning samt att det bidrar till bättre avrinning, vilket gör att smuts inte fastnar lika lätt – som ett smink med inbyggt solskydd! Vi rekommenderar Hempel Marine Polish som är en lättarbetat och supereffektiv polish.

Har du en båt som du polerar årligen och som endast får små repor och lite smuts så kan du skippa rubbingen och gå direkt på polish efter att du rengjort båten.

Om du vill spara tid och få bättre resultat rekommenderar vi varmt att du använder en oscillerande polermaskin. Om du har gott om tid eller vill ha träning går det nästan lika bra med en vanlig polerduk.

Steg 4 – försegling (vax)

Vaxet förseglar – ”spärrar in” – allt det hårda jobb du har gjort och höjer glansen. Det skapar en slags hård yta ovanpå polishen. Det ger ett starkt och bra skydd mot ny smuts och fett, och gör hela jobbet mer värt eftersom effekten helt enkelt blir avsevärt mer långvarigt. Vaxet ger dessutom ett UV-skydd och en bra avrinning, vilket gör att smuts inte får fäste lika lätt.

Vi rekommenderar att du väljer Lefant Wax – ett lättapplicerat flytande hårdvax med hög styrka & livslängd.

* man kallar ofta hela proceduren ”att polera båten” trots att man i praktiken både rengör, polerar och vaxar (förseglar). Vi tycker också att det är lite snurrigt, men vi väljer att böja oss för den stora majoriteten.