Varukorg

Snabb frakt från 49:- Superenkel prisgaranti Beställ innan 12:30 för utleverans samma dag

Att segla med bombroms – så mycket bättre

En bombroms är en fiffig manick som gör att bommen gippar i slow motion och som förebygger ofrivilliga gippar. Det gör att den avsevärt förhöjer säkerheten ombord. Att inte alla segelbåtar har en bombroms är ett mysterium – och att det inte finns en lag på att man måste ha en är lika konstigt. Här får du veta varför.

bombroms på segelbåt
Bombroms installerad på en stor segelbåt – det är den blockliknande saken vid kickens fäste

En vanlig gipp utan bombroms

Att segla är underbart – och om du hör till de som tycker att segling handlar om lugn, avslappning och njutning utomhus tillhör du förmodligen de som älskar att segla i medvind. Att segla i medvind – eller slöra eller länsa – är inte den snabbaste bogen, men det är ofta den typen av segling som innebär att man kan laga lunch, läsa en bok och mysa tillsammans i lugn och ro. Det finns bara ett orosmoln – risken för den ofrivilliga gippen.

När du seglar i plattläns – rakt bort från vinden – har du storseglet maximalt utskotat, och bommen står i 90 grader ut från båten åt ena hållet. Vanligtvis står seglet ut åt det hållet som på förra bogen var läsidan. Tänk dig att du nu passerar en prick och skall gira lite mot det håll dit seglet pekar ut. Då kommer seglet plötsligt att stå på fel sida om masten i lovart – vilket ju som bekant inte funkar. Då kommer bommen och seglet förr eller senare gippa av sig själv – dvs flytta sig till andra sidan. Blåser det mycket kan en sådan gipp bli ganska våldsam. Även om du gippar seglet planerat är det väldigt svårt att bromsa bommens framfart – man kan hålla emot i skotet men akta händer och armar – det kan bli kraftiga ryck!

För att gippa kontrollerat gör man istället så att man skotar in storen med storskotet till nära nog rakt akterut pekande bom (så att seglet står mot vinden). Därefter vrider man över seglet med rodret, och sen släpper man ut skotet igen – på så sätt får man en kontrollerad och mjuk gipp.

Köpa istället för att läsa? 6

  • Bombroms Walder 403 H, för segel upp till 80 m²

    Det ursprungliga priset var: 8 199 kr.Det nuvarande priset är: 6 605 kr.
    1 i lager
  • Bombroms Walder 403, för segel upp till 80 m²

    Det ursprungliga priset var: 7 499 kr.Det nuvarande priset är: 6 056 kr.
    1 i lager
  • Bombroms Walder 203, för segel upp till 40 m²

    Det ursprungliga priset var: 5 399 kr.Det nuvarande priset är: 4 661 kr.
    1 i lager
  • Bombroms Wichard Gyb’easy Boom Brake, för segel upp till 40 m² + Gyb’Flex-lina (Ø11 mm x 16 meter)

    Det ursprungliga priset var: 5 669 kr.Det nuvarande priset är: 4 589 kr.
    1 i lager
  • Bombroms Walder 203 C, för segel upp till 40 m²

    Det ursprungliga priset var: 6 099 kr.Det nuvarande priset är: 5 192 kr.
    1 i lager
  • Bombroms Walder 103, för segel upp till 18 m²

    Det ursprungliga priset var: 3 499 kr.Det nuvarande priset är: 2 879 kr.
    1 i lager

Att gippa med bombroms

Tyvärr kan seglet ibland ”tjuvgippa” även när man seglar rakt ifrån vinden. Det kan komma en kastvind med lite annan riktning som får seglet att börja gippa och när rörelsen väl börjat kan den vara svår att stoppa. Det är då man kan få en ofrivillig gipp – och det här här bombromsen kommer in.

En bombroms sitter fästad under bommen ungefär en tredjedel av bommens längd från masten räknat. Det finns några olika typer – men grundidén är densamma. Bombromsen arbetar med friktion i själva bromsen så att en bromslina som sitter på ömse sidor om båten och fästad i bombromsen i bommen endast låter bommen flytta sig från sida till sida i en mjuk, kontrollerad och bromsad rörelse.

Bombromsen åstadkommer några stora fördelar. Den första är att man kan ”tjudra” storseglet i önskat position. Bombromsens styrlinor eller bromslinor har du dragna till sittbrunnen och på varje sida om båten använder du antingen en av dina vinschar eller en talja med bra utväxling. Genom att spänna åt styrlinan hårt blir friktionen i bombromsen så stor att bommen inte förmår flytta sig alls – och seglet är tjudrat. Det är toppen när vinden vivrlar runt till exempel i ett trångt sund eller vid vindskifte – då får man en lugnare segling och seglet står i rätt läge när de små pustarna åt rätt håll kommer.

Den andra och största fördelen är att du själv väljer när seglet skall gippa. När du märker att seglet vill gippa släpper du på spänningen – och därmed friktionen – i bombromsen, och bommen tillåts genomföra sin gipp.

Den tredje och största fördelen är att du får mjuka fina gippar som inte skadar varesig rigg, segel, bom eller besättningen ombord. Genom att ställa in spänningen perfekt – tillräckligt löst så att gippen tillåts, men tillräckligt hårt så att bromsen håller viss friktion – får du en långsam, mjuk och kontrollerad gipp.

Mer från Moory Magazine

Alla artiklar